Tommi Haapaniemi / Duunitori
Toimistot

Kestävä työnantajabrändi rakennetaan sisältä ulospäin – näin Aava & Bang onnistui siinä

16.11.2021 14:00
Minna Lehto
Toimistossa on panostettu sisäiseen viestintään ja yhteisöllisyyteen.

Markkinointitoimisto Aava & Bangilla menee työnantajabrändinä erinomaisesti: se on saanut tunnustusta Suomen paras työpaikka -tutkimuksessa ja ollut ehdolla vuoden parhaaksi työnantajabrändiksi Duunitorin Rekrygaalassa.

Mikä tekee tästä kasvumarkkinointiin erikoistuneesta asiantuntijatoimistosta työnantajana niin arvostetun?

Muutos alkoi noin seitsemän vuotta sitten, kun toimisto alkoi haastavan ajan jälkeen tavoitella kasvua. Sopivia työntekijöitä oli kuitenkin vaikea löytää. Siksi kasvua ei tapahtunut halutulla vauhdilla.

– Huomasimme, että mielikuva meistä talon ulkopuolella poikkesi työntekijöidemme kokemuksesta. Oikeanlaiset tyypit eivät kiinnostuneet meistä. Emme ehkä itsekään olleet tietoisia, minkälaisille ammattilaisille olemme oikeanlainen ympäristö työskennellä, Aava & Bangin henkilöstöjohtaja Hanne-Mari Miskala (kuvassa vasemmalla) kertoo MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Niinpä Aava & Bangilla alettiin kirkastaa yrityskulttuurin kulmakiviä. Arvoja ja erottuvuustekijöitä pohdittiin sekä tunnistettiin asioita, missä haluttiin kehittyä ja olla poikkeuksellisen hyviä.

Seuraavaksi toimistossa alettiin rakentaa käytänteitä, joilla varmistettiin halutun suunnan toteutuminen. Sen jälkeen panostettiin ulkoiseen viestintään, jonka avulla toimintaa tehtiin läpinäkyväksi verkostolle.

Aava & Bangilla työnantajabrändiä rakennetaan ensisijaisesti sisältä ulospäin. Kurkistetaan siis, mitä toimistolla tapahtuu.

Kaiken takana on toimiva vuorovaikutuskulttuuri

Toimivaa sisäistä viestintää pidetään Aava & Bangilla yhtenä työnantajabrändin tärkeimpänä tukirankana.

– Haluamme ensin varmistaa, että työntekijämme ovat sitoutuneita ja että meillä on heitä motivoiva suunta. Viemme viestiä ulospäin vasta, kun henkilöstö voi hyvin ja on innostunut. Haluamme varmistaa, että kokemus toimistomme sisällä ja ulkopuolella vastaavat toisiaan. Uskon, että se auttaa luomaan kestävää työnantajabrändiä, Miskala pohtii.

Toimiston liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen (kuvassa oikealla) kertoo, että Aava & Bangilla sisäinen viestintä ymmärretään vuorovaikutuskulttuurina, ei pelkkänä tiedottamisena. Siihen liittyy vahvasti esimerkiksi kuulemisen ja juhlistamisen käytänteet.

– Teemme kunnianhimoisesti töitä yhteisen tavoitteen eteen, mutta samalla pysähdymme arjessa onnistumisten äärelle. Perjantaisin meillä on onnistujaäänestys, jossa voi kiittää kollegoita ja nostaa esiin yhteisiä hyviä juttuja, Laaksonen kertoo.

Lisäksi Aava & Bangilla seurataan kuukausipulssissa yleistä fiilistä ja kuormituksen kokemusta. Se on tilaisuus nostaa esiin mahdollisia huolenaiheita. Toimistossa tiedetään, että myös epäonnistumisista ja haasteista täytyy voida puhua. Jokaisen työntekijän on tultava kuulluksi.

– On tärkeää puhua avoimesti niistä asioista, jotka tuntuvat vaikeilta tai joihin tarvitaan tukea. Avoimuus auttaa meitä kehittymään arjessa ja vahvistaa tiimityötä, Laaksonen sanoo.

Aava & Bangilla puhutaan jatkuvasta perehdyttämisestä, jossa moniammatilliset tiimit voivat aidosti hyödyntää risteävää osaamistaan. Maailman muuttuessa tarvitaan kykyä jakaa osaamista ja hyviä käytänteitä tiiminä.

– Työntekijämme ovat kokeneet, että tiimistä saa aidosti voimaa ja jokaisen vahvuuksia hyödynnetään, Miskala kertoo.

Nämä asiat luonnollisesti myös heijastuvat siihen, miten Aava & Bangilla ollaan vuorovaikutuksessa asiakkaisiin, millaisia tuloksia saadaan aikaan ja miten suomalaista yhteiskuntaa voidaan vahvistaa ja muuttaa. Miskala paljastaa, että toimistolla unelmoidaan Suomesta maailman parhaana markkinointikansana.

– Välittäminen näkyy siinä, miten teemme keskenämme töitä, mutta se näkyy myös siinä, miten teemme asiakkaiden kanssa töitä. Haluamme, että asiakkaat ovat osa meidän yhteisöämme ja kokemusta kaikkinensa.

Selkeä työnantajabrändi voi tehostaa rekrytointia

Kilpailu osaavasta työvoimasta on kovaa, ja hakijoita kiinnostaa erityisesti se, minkälainen työkulttuuri ja arvopohja yrityksissä on. Työnantajabrändin kehittäminen onkin tärkeää oikeanlaisen henkilöstön sitouttamiseksi ja sitä kautta kasvun mahdollistamiseksi.

Selkeä työnantajabrändi voi myös nopeuttaa rekrytointia ja parantaa siinä onnistumista.

– Kun panostamme sisältömarkkinointiimme ja viestimme meille tärkeistä asioista, pystymme vaikuttamaan siihen, että verkostossamme on kanssamme samaa kieltä puhuvia ihmisiä. Kun sitten rekrytoimme, meillä on valmiiksi toiminnastamme kiinnostunutta väkeä vaikutuspiirissämme, Laaksonen iloitsee.

Aava & Bangilla pidetään tärkeänä myös sitä, että jokaiselle työpaikkaa hakevalle jää rekrytointiprosessista hyvä mieli. Tällöin hakija voi puhua toimistosta hyvää, vaikkei tulisikaan sillä kertaa valituksi – ja vaikka innostua hakemaan työtä myöhemmin uudelleen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)