Ilmiöt

Kauppakeskusten kävijämäärät laskivat, mutta yksittäinen asiakas kulutti keskimäärin enemmän rahaa kuin edellisvuotena

Koronapandemia teki kauppakeskusten vuodesta haastavan.
Kuva:
Unsplash/Victor Xok
Kauppakeskusten kävijämäärät laskivat, mutta yksittäinen asiakas kulutti keskimäärin enemmän rahaa kuin edellisvuotena

Kauppakeskusten kävijämäärät laskivat merkittävästi vuonna 2020, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys, joka on tutkinut 43 kauppakeskuksen viime vuoden kävijätietoja.

Yhdistys kertoo, että kävijämäärä laski edellisvuoteen verrattuna 23,4 prosenttia. Taustalla on tietenkin koronapandemia, josta seuranneet rajoitukset muun muassa sulkivat ravintoloita, peruivat tapahtumia ja hyydytti matkailua, joilla kaikilla oli iso vaikutus kauppakeskusten kävijämääriin.

Kauppakeskusten vuoden kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Selkeänä trendinä oli se, että kauppakeskuksiin mentiin harvemmin, mutta kerralla ostettiin enemmän kuin normaalivuotena. Keskiostos kasvoi jopa 19,2 prosentilla.

Suomen Kauppakeskusyhdistys muistuttaa, että kauppakeskusten väliset erot ovat isoja. Vaikutukset ovat olleet pienempiä niissä kauppakeskuksissa, joissa on vahvasti edustettuina päivittäistavarat.

Hyvä uutinen on ollut se, että kauppakeskusten käyttöasteet ovat pysyneet korkeana. Lähes 94 prosenttia vertailussa mukana olleiden kauppakeskusten liiketiloista oli vuokrattuna vuoden lopussa.

Cityconin kauppakeskustoiminnoista vastaavan johtajan Sanna Yliniemen mukaan kauppakeskusten tilanne helpottaa varmasti, kun tautitilanne on parempi.

– Pandemia ja rajoitukset ovat koetelleet kauppakeskuksia ja kiinteistönomistajia siinä missä vuokralaisia ja muutenkin yhteiskuntaa, mutta uskomme vahvasti kuluttajien palaavaan kauppakeskuksiin nopeasti tilanteen helpottuessa, kuten näimme viime kesänä, hän sanoo tiedotteessa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa