Brändit

Kaksi pientä yritystä löivät hynttyyt yhteen: Riihimäellä syntyi hävikkiä hyödyntävä hittituote kuukaudessa

Flow Cosmeticsin Riihimäen tehtaalla tehdään tuotekehitystä pääasiassa yhden naisen voimin. Tuotekehitykseen osallistetaan myös kuluttajia.
Kuva:
Kaksi pientä yritystä löivät hynttyyt yhteen: Riihimäellä syntyi hävikkiä hyödyntävä hittituote kuukaudessa

Riihimäkeläisen luonnonkosmetiikkaa valmistavan Flow Cosmeticsin ja helsinkiläisen vegaanista luomusuklaata valmistavan Goodion yhteistyö sai alkunsa sattumalta.

CosmEthics-sovelluksen perustaja Katariina Rantanen vieraili Goodion tehtaalla ja huomasi, että suklaatuotannosta jäi yli yhtä ainoaa raaka-ainetta, kaakaopavun kuorta.

”Hän kysyi, olisiko meillä kiinnostusta hyödyntää kuoria tuotteissamme. Kiinnostuimme heti”, kertoo Flow Cosmeticsin osakas ja markkinointi- ja tuotepäällikkö Suvi Kunnari.

Goodio oli Kunnarille ennestään tuttu yritys, jonka tuotteita hän kertoo fanittaneensa jo ennen yhteistyötä. Kunnari muistelee tienneensä heti, että yritysten arvot kohtasivat.

Tuotekehitys on käsityötä

Flow Cosmeticsin tuotekehitys ja tuotteiden valmistus tapahtuu käsityönä Riihimäellä. Suvi Kunnarin äiti, Flow Cosmeticsin perustaja ja toimitusjohtaja Riitta Jänkälä vastaa pääasiassa tuotekehityksestä. Kun olemassa on idea uudesta tuotteesta, on Jänkälä se, joka alkaa miettiä tuotteeseen sopivia raaka-aineita ja koostumusta.

”Aloitan valitsemalla sopivat kasvi- ja eteeriset öljyt. Valitsen ne käyttötarkoituksen ja sen perusteella, halutaanko koostumuksen olevan kevyt vai paksu”, aromaterapiaa opiskellut Jänkälä kertoo.

Kun öljyt ja muut raaka-aineet on valittu, Jänkälä tekee reseptin ja sekoittaa koe-erän. Se on yleensä alle puolen litran seos, jonka perusteella Jänkälä pohtii, onko reseptiä tarpeen muokata. Jos on, tekee hän uuden koe-erän.

”Koe-erien määrä riippuu tuotteesta. Ensimmäinen idea on yleensä prototyyppi, jota parantelen vielä. Usein toinen erä on jo hyvä, mutta joidenkin tuotteiden kehittämisessä voi mennä vuosikin”, Jänkälä kertoo.

Tuotteen koostumuksen lisäksi myös värin, tuoksun ja ihotuntuman on oltava kunnossa. Jänkälä kertoo hiovansa tuotteita niin pitkään, että on niihin tyytyväinen. Hän ei pidä kiirettä ja on valmis tekemään kehitystä pitkän kaavan mukaan.

Flow’n tuotekehitys tapahtuu yrityksen omassa pienessä laboratoriossa Riihimäellä. Resurssit ovat rajalliset, joten jos tarvitaan varsinaisia laboratoriopalveluja, lähettää Jänkälä raaka-aineita tai tuotteita ulkopuolisten toimijoiden testattaviksi.

Kuluttajat mukana tuotekehityksessä

Riitta Jänkälä kertoo, että Flow Cosmeticsilla pyritään kuuntelemaan kuluttajia uusia tuotteita suunnitellessa ja tuotekehitystä tehtäessä. Joskus tuotteita on kehitetty myös asiakkaiden toiveista, Kunnari lisää.

”Pyrimme kartoittamaan, minkälaiset tuotteet kiinnostavat ja kuinka suosittuja tietynlaiset tuotteet ovat maailmalla. Tuotekehityksen taustalla on luonnollisesti aina ajatus siitä, että tuotteen täytyy olla kiinnostavia myyntimielessä”, Jänkälä sanoo.

Flow Cosmetics on muun muassa järjestänyt kyselyjä sosiaalisen median kanavissaan sekä koonnut testiryhmän arvioimaan tuotteita.

Hittituotteen resepti syntyi kuukaudessa

Flow Cosmeticsin ja Goodion yhteistyö alkoi vuonna 2019. Jänkälä kehitti ensin kaakaovoipohjaisen yleisvoiteen ja vartalonkuorintavoiteen, jossa oli raaka-aineena kaakaopavun kuorta. Ne jäivät kuitenkin testikappaleiksi, sillä pakkausten saatavuudessa ilmeni ongelmia. Samaan aikaan Jänkälä ja Kunnari huomasivat, ettei valikoimassa ollut yhtäkään kuorivaa saippuaa.

Niinpä Jänkälä päätyi kehittämään kokonaan uudenlaista kuorivaa tuotetta, jonka raaka-aineeksi kaakaopavun kuorirouhe sopi erinomaisesti. 

”Saippua on yleistuote, joka liikkuu hyvin. Lisäksi sitä on helppo myydä erilaisissa myyntikanavissa, myös verkkokaupassa”, Jänkälä sanoo.

Kuoriva kaakaosaippua tuli myyntiin joulukuussa 2020. Reseptin kehitys ei vienyt Jänkälältä kuin kuukauden. Hän lähti liikkeelle kaakaonkuorirouheesta, valitsi sen jälkeen tuotteeseen sopivat eteeriset öljyt ja muut raaka-aineet ja teki koe-erän. Sen perusteella hän lisäsi reseptiin suuremman määrän kaakaonkuorirouhetta sekä tummaa kaakaojauhetta väriä antamaan.

Kun Jänkälä oli tyytyväinen tuotteeseen, lähetettiin se Goodiolle testiin. Tuote sai yhteistyökumppanin hyväksynnän, minkä jälkeen jäljellä oli enää lakisääteisten turvallisuusselvitysten tekeminen. Myös pakkaukset tuli suunnitella ja valmistaa. Kaikkiaan prosessi vei Kunnarin arvion mukaan parisen kuukautta.

Kuoriva kaakaosaippua oli heti hitti. Ensimmäinen erä myytiin nopeasti loppuun, ja toinen laitettiin tuotantoon saman tien. Jänkälä lupaa tuotetta olevan valikoimassa jatkossakin.

Verkkokauppa kasvatti liikevaihtoa koronavuonna

Flow Cosmetics kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2020 koronasta huolimatta. Viimeisimmän tilikauden liikevaihto oli noin 1,4, sitä edellisen 1,2 miljoonaa euroa. Suvi Kunnari kertoo, että ensin korona säikäytti myös Flow’lla. Pian Kunnari kuitenkin huomasi, että tuotteet liikkuvat verkossa hyvin.

”Suurin osa liikevaihdostamme tulee jälleenmyyjien kautta. Vaikka kivijalka koronavuonna heikentyi, verkkokauppojen myynti nousi.”

Osaltaan kasvaneeseen liikevaihtoon voi vaikuttaa luonnonkosmetiikan kasvava suosio, Kunnari sanoo.

”Kiinnostus luonnonkosmetiikkaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Kuluttajat ovat jo tietoisia ja tietävät, mitä haluavat.”

Hän uskoo myös, että Flow’n menestystä on siivittänyt se, että yritys on perustettu silloin, kun luonnonkosmetiikka ei vielä ollut niin trendikästä. Flow Cosmetics sai alkunsa vuonna 2004, kun Riitta Jänkälä alkoi valmistaa toiminimellä saippuoita omassa keittiössään.

”Meillä on ollut aikaa hioa tuotteita ja brändiä. Valikoimassamme on jo yli sata tuotetta, jotka kehitetään ja valmistetaan käsin Riihimäen tehtaallamme.”

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa