ID-Luxus
Digitaalisuus

Kaksi maineikasta digitaalisen markkinoinnin toimistoa yhdistyy: ID BBN ja Luxus lähtevät yhdessä rakentamaan suomalaista menestystarinaa Eurooppaan

15.2.2022 7:00
Toni Rajamäki
Integraation myötä syntyy kokonaisvaltainen toimisto, jossa työskentelee yli 100 ihmistä.

Digitaalisen B2B-markkinoinnin ja markkinoinnin automaation asiantuntija ID BBN ja markkinointiteknologian ja digitaalisen suunnittelun asiantuntija Luxus Worldwide yhdistyvät ja lähtevät tavoittelemaan Euroopan valtiaan asemaa omalla kentällään.

Yhdistymisen myötä molempien toimistojen nimi jää historiaan kevään aikana, ja toistaiseksi uuden yrityksen markkinointinimenä toimii ID-Luxus. Lopullinen nimi vahvistuu vasta kevään aikana.

Kyseessä on poikkeuksellinen integraatio, sillä molemmat toimistot ovat niittäneet mainetta omilla alueillaan niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Molemmilta löytyy myös pitkä historia: Helsingissä ja Lontoossa toimistoja pitävä Luxus on jo yli 20 vuotta vanha yritys, kun taas Turussa ja Helsingissä toimistoja pitävällä ID:llä on takanaan jo 30 vuotta. Tänä päivänä ID kuuluu kansainväliseen, itsenäisten BBN-toimistojen organisaatioon, jolla on yli 60 toimistoa 32 eri maassa.

ID:n ja Luxuksen yhdistymisen taustalla on tarve vastata nykypäivän kovaan kilpailuun. Se mikä toimi vielä viisi vuotta sitten, ei toimi tänä päivänä.

– Meillä on yhteinen näkemys siitä, mitä markkinoinnin kentässä tapahtuu. Ala on valtavan muutoksen keskellä, ja tänä päivänä tarvitaan työskentelyä läpi siilojen. Vahvoissa toimistoissa pitää olla laajaa osaamista: niin data- ja analytiikkaosaamista, teknisen kehityksen taitamista, asiakaskokemusosaamista, sisältöosaamista kuin digimarkkinoinnin kyvykyyttä. Nämä kaikki pitää vielä osata koota yhteen vahvaksi kokonaisuudeksi. Meidän toimistojen kyvyt tukevat toisiaan, perustelee Luxuksen ja uuden toimiston toimitusjohtaja Pasi Voho (kuvassa vasemmalla).

Toimistojen yhteistyö on alkanut jo vuonna 2016, joten molempien osaamisen taso on ollut hyvin tiedossa.

– Ensimmäinen yhteinen asiakkuutemme oli espanjalainen Amadeus, ja se oli useamman miljoonan euron hanke. Yhteistyö sujui äärettömän hyvin. Meillä ei ollut mitään nikottelua, mikä ei ole tyypillistä tällaisissa kumppanuussuhteissa, sanoo puolestaan ID:n toimitusjohtaja ja uuden toimiston hallituksen puheenjohtaja Timo Kruskopf (oikealla).

Uuden toimiston tähtäimessä on siis saada entistä kovemmat valttikortit kilpailuun, ja ID-Luxus onkin asettanut tavoitteet korkealle. Yhteenlaskettu liikevaihto viime vuodelta on 12 miljoonaa euroa, mutta tavoitteena on päästä muutamassa vuodessa noin 30 miljoonaan ja olla datavetoisten B2B-markkinointitoimistojen kärkikastissa Euroopassa.

Tavoite ei ole mitenkään utopistinen, sillä tämän hetken markkinajohtajat, kuten Dentsun Merklen ja McCannin MRM:n Euroopan-toimistot, yltävät pitkälti samoihin lukuihin kuin missä ID-luxuksen tavoite pyörii.

Tavoitteen saavuttamista voidaan pitää mahdollisena etenkin siksi, että sekä Luxus että ID ovat keränneet vuosien saatossa paljon kannuksia, mistä kertoo komea asiakasportfolio. Asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Ikea, AWS, Dell Technologies, Fujitsu, Outokumpu, HMD Global ja monta muuta kansainvälistä brändiä.

– Meidän nykyiset asiakkuudet todistavat, että meillä on hyvät mahdollisuudet nousta Euroopan markkinajohtajien joukkoon. Ensinnäkin, 70 prosenttia liikevaihdostamme tulee palveluista, jotka ovat suunnattu ulkomaille. Toiseksi, pisimmät asiakkuutemme ovat kestäneet parikymmentä vuotta, Voho painottaa.

Sekä Voho että Kruskopf näkevät, että kovassa kilpailussa uuden toimiston syömähampaana on sen työnjälki: vahvan asiakaskokemuksen luominen on pitkässä juoksussa paras tapa rakentaa brändiä ja lisätä tunnettuutta sekä hankkia uusia asiakkaita.

– Yksi tärkeimmistä ominaisuuksistamme on niin sanottu pohjoismainen tekeminen, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että me teemme sen mitä olemme luvanneet. Me sitoudutaan asiakkuuksiin sataprosenttisesti, emmekä heitä asiakkaiden digitaalisen transformaation investointeja hukkaan. Se on näin yksinkertaista, Voho jatkaa.

– Toinen merkittävä kilpailutekijämme on yhdistymisen myötä meidän monipuolisuus. Aika harva toimisto pystyy toteuttamaan projekteja itse alusta loppuun, mutta me pystymme useissa tapauksissa, Kruskopf lisää.

Yhdistyminen vaatii johtajilta paljon

Kahden ison toimiston yhdistyminen ei ole koskaan kivuton prosessi, ja myös Voho ja Kruskopf myöntävät sen. Uudessa toimistossa työskentelee yli 100 työntekijää, mikä kertoo paljon integraation haastavuudesta.

Molemmat johtajat painottavat, että yhdistymisessä avainasemassa on ollut tarkkaan suunniteltu muutosjohtaminen. Onnistumisen taustalla on ollut etenkin henkilöstön osallistuttaminen, kaksikko kertoo.

– Jos mietitään, mistä meidän ainutlaatuisuus syntyy, niin se on ihmiset. Siksi suunnittelu täytyy jalkauttaa koko henkilöstön pariin, Kruskopf kertoo.

– Kaikki lähtee työpaikan kulttuurista, ja sitä olemme henkilöstön kanssa työstäneet. Sen päälle rakennetaan kaikki muu. Olemme pitäneet lukuisia “workshopeja”, keränneet porukalta tietoa ja mahdollistaneet dialogit, Voho lisää.

Vahva suunnittelu ja toteutus eivät kuitenkaan tarkoita, että prosessi olisi täysin kivuton. Muutos aiheuttaa nimittäin aina vastarintaa.

– Kaikki vastustavat joskus muutosta. Ei ole olemassa sellaista ihmistä, joka ei niin tekisi. Olemme kuitenkin todella iloisia siitä, miten kaikki ovat osallistuneet tähän muutosprosessiin, jossa avainasiana on ollut läpinäkyvyys, Kruskopf sanoo loppuun.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)