Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Julkiset tahot joutuvat jatkossa raportoimaan läpinäkyvämmin mainonnastaan

26.8.2025 12:20
Mikko Perttunen
Keskeisiä uusia velvollisuuksia ovat myös median omistustietojen avoimuuden lisääminen ja alan yrityskauppojen arviointi.

Uuden eurooppalaisen medianvapausasetuksen tavoitteena on turvata median moniarvoisuus ja riippumattomuus EU:ssa ja luoda yhteiset pelisäännöt mediapalvelujen sisämarkkinoille.

Asetus tuo uusia velvoitteita mediapalveluntarjoajille, viranomaisille ja julkisille tahoille. Myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille tuli uusia viranomaistehtäviä. Asetuksen soveltaminen alkoi 8. elokuuta.

Keskeisimmät uudet velvollisuudet liittyvät omistustietojen avoimuuden lisäämiseen, yrityskauppojen arviointiin sekä valtionmainonnan läpinäkyvyyden parantamiseen.

MAINOS
MAINOS

Mediapalveluntarjoajien on julkaistava verkkosivuillaan tiedot omistajistaan, myös välillisistä ja tosiasiallisista omistajista sekä edunsaajista. Tiedot on toimitettava sähköisellä lomakkeella myös Traficomille, joka ylläpitää ja julkaisee omistustietokantaa verkkosivuillaan. Omistustietokannasta kaikilla on mahdollisuus seurata median omistussuhteita.

Lisäksi mediapalveluntarjoajien on vuosittain ilmoitettava Traficomille, kuinka paljon mainostuloja ne ovat saaneet viranomaisilta tai muilta julkisilta tahoilta. Ensimmäiset tiedot ilmoitetaan Traficomille vuoden 2026 osalta, ja ne julkaistaan vuonna 2027.

Median yrityskaupoista tulee ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lisäksi myös Traficomille, mikäli yrityskaupan osapuolten Suomessa kertynyt yhteenlaskettu liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa, vähintään kahden kaupan osapuolen liikevaihto ylittää kummankin osalta 10 miljoonaa euroa ja vähintään toinen yrityskaupan osapuolista on mediapalveluntarjoaja tai verkkoalusta.

– Tehtävänämme Traficomissa on arvioida, miten yrityskauppa vaikuttaisi median moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen. Samalla arvioimme, millaiset olisivat osapuolten taloudelliset edellytykset jatkaa toimintaansa ilman yrityskauppaa, Traficomin johtava asiantuntija Petri Makkonen kertoo Traficomin tiedotteessa.

Eurooppalainen medianvapausasetus velvoittaa myös viranomaisia ja muita julkisia tahoja julkaisemaan vuosittain tiedot valtionmainonnasta, Käytännössä on ilmoitettava, kuinka paljon mainontaa on hankittu, miltä palveluntarjoajilta ja mihin yritysryhmiin palveluntarjoajat kuuluvat.

Tietojen pitää sisältää vähintään mediapalveluntarjoajien ja verkkoalustojen tiedot, joilta valtionmainontaan liittyviä palveluja on ostettu sekä niiden yritysryhmien nimet, joihin nämä kuuluvat. Lisäksi on ilmoitettava vuoden aikana hankittu valtionmainonnan kokonaismäärä.

Tiedot on julkaistava verkkosivuilla selkeästi ja käyttäjäystävällisessä muodossa. Lisäksi tiedot ja niiden julkaisupaikka on ilmoitettava Traficomille vuosittain. Ensimmäiset valtionmainonnasta julkaistavat tiedot koskevat vuotta 2026 ja ne julkaistaan vuonna 2027.

MAINOS