Netprofile
Toimistot

Judit Vikman, 29, kasvoi parissa vuodessa suomalaisen viestinnän suurlupaukseksi

16.11.2022 10:25
Toni Rajamäki
Vikman valittiin tänä syksynä FCA:ssa Vuoden nuoreksi kyvyksi. Joulukuussa selviää, saako hän saman tittelin myös kansainvälisillä areenoilla.

Vielä pari vuotta sitten Judit Vikman etsi vastavalmistuneena suuntaansa työurallaan, mutta nyt hän on yksi Suomen lupaavimmista – ellei lupaavin – viestijä, jonka kyvyt ovat huomioitu myös kansainvälisesti.

Valmistumisensa jälkeen Vikman etsi suuntaansa Suomen Mentorien kautta, mikä johdatti hänet yhteen viestinnän alalla toimineen henkilön kanssa. Viestintä kiinnosta Vikmania, mutta ensimmäisestä ura-askeleesta ei ollut vielä käryä. Mentorilta tuli kuitenkin yksi tärkeä neuvo, josta Vikman otti kopin: hakeudu toimistoon in-house-tiimin sijaan.

– Hän vihjasi, että toimisto tarjoaa pikakaistan alalle, Vikman muistelee.

Ja sitä toimistoon hakeutuminen tarjosi. Vikman valitsi teknologia-asiakkaisiin keskittyneen Netprofilen, johon hän pääsi harjoittelijaksi. Pesti alkoi korona-aikana vuonna 2020, ja nyt Vikman toimii Netprofilella Account Managerina, jonka työnkuvaan kuuluu viestintää monessa muodossa.

Ensimmäinen suuri tunnustus menestyksekkäästä työnteosta tuli lokakuussa Finnish Comms Awardsissa, jossa Vikman valittiin Vuoden nuoreksi kyvyksi. Heti perään Vikman sai toisen kovan tunnuksen, kun hänet valittiin finalistikolmikkoon kansainvälisen viestinnän kilpailun ICCO Global Awardsin nouseva kyky -sarjassa. Vikman valittiin siis kaikista maailman nuorista viestijöistä maailman kolmen lupaavimman joukkoon, ja kaikista paras julkistetaan 1. joulukuuta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vikman sanoo olevansa hämmentynyt saavutuksistaan, mutta kukapa ei olisi? Vielä kaksi vuotta sitten hän ei edes tiennyt, mille alalle hän suuntautuu, ja nyt hän on viestinnän alalla ikäluokkansa eliittiä koko maailmassa.

Miten tällainen kasvutarina on tapahtunut? Miksi hän on parempi kuin ne sadat tuhannet muut ikätoverinsa maailmassa? Vikman ei osaa vastata kysymykseen lyhyesti, koska vahvaan kädenjälkeen löytyy monta syytä.

Yhtenä tärkeimpänä tekijänä hän pitää kuitenkin monipuolisuuttaan. Kun nainen tuli Netprofilen joukkoihin, hän sai kokeilla kaikkea.

– Halusin kokeilla kaikkea, ja näin minun annettiin toimia. Olen tehnyt digimarkkinointia, someviestintää, videokäsikirjoituksia, blogeja, natiiviartikkeleita, PR:ää ja kaikkea muuta laidasta laitaan, Vikman kertoo.

Monipuolinen viestiminen on jatkunut siitä lähtien, ja tänä päivänä työnkuvaan kuuluu tietenkin myös proikkarointi, jossa monipuolinen osaaminen on auttanut menestymään.

– Tiiminvetäjälle on hyödyllistä, jos hän on kokeillut kaikkia tiimissä olevia rooleja. Tiedän silloin, mitä voi vaatia ja millaisella aikataululla.

Monipuolisuudesta ei ole kuitenkaan hyötyä, jos muut osa-alueet eivät ole kunnossa. Muilla osa-alueilla tarkoitetaan muun muassa oikeanlaista lähestymistapaa eri juttuihin. 

Tiiminvetäjälle on hyödyllistä, jos hän on kokeillut kaikkia tiimissä olevia rooleja. Tiedän silloin, mitä voi vaatia ja millaisella aikataululla.

Vikman sanookin, että hän kokee persoonansa sopivan viestijän työhön.

– Tälle alalle mahtuu erilaisia persoonia ja yhtä selkeää menestysreseptiä ei ole, mutta minun vahvuuteni sopivat tähän työhön. Olen utelias viestintää ja markkinointia kohtaan, ja olen halunnut kokeilla erilaisia asioita ja oppia niistä. Tämän ominaisuuden kautta olen kehittynyt monipuoliseksi tekijäksi.

Vikmanille on tullut jopa yllätyksenä, että hän on luonteeltaan sopinut toimistomaailmaan. Uteliaisuus oli tietenkin tunnistettu vahvuus, mutta alussa hän ajatteli, että hänen rauhallisella luonteellaan ei loistettaisi määräänsä enempää.

– En ole ikinä porukan suupaltein, ja oletin, että tällä alalla on pelkästään puhumista rakastavia ihmisiä, mutta se ei olekaan näin. Tällä alalla menestyvät monenlaiset persoonat, ja monimuotoiset tiimit ovat yksi avain menestykseen. Erilaisia persoonallisuuksia tarvitaan.

FCA-gaalassa Vikmania kuvailtiin kylmähermoiseksi, harkitsevaiseksi ja viilipyttymäiseksi. Vikman heittää pilke silmäkulmassa, että kuvailu sopii myös sarjamurhaajalle, mutta tottahan se on: jotkut sarjamurhaajalle tyypilliset piirteet sopivat myös viestijän työhön.

– Kylmähermoisuus ja muut voivat olla eduksi tässä hektisessä arjessa, mutta jos kaikki olisivat tällaisia, siitä ei tulisi mitään, hän naurahtaa.

Vikmanin kohdalla kaikessa palataan kuitenkin aina yhteen luonteenpiirteeseen, uteliaisuuteen, josta on hyötyä monessa asiassa. Se on paitsi tehnyt hänestä monipuolisen viestijän myös auttanut tulokselliseen proikkarointiin.

Tiiminvetäjän täytyy tunnistaa asiakkaan tuotteen tai palvelun tuoma arvo muille, löytää oikeat viestintäkulmat sekä osata rakentaa ymmärrettävää ja samaan aikaan resonoivaa viestintää. Jos näissä ei onnistu, viestintä epäonnistuu, tulostavoitteet eivät täyty ja palkintojen voittamisen saa unohtaa.

– Etenkin meidän toimistossa pitää olla ekstrautelias, koska meidän asiakkaat ovat tech-firmoja, joten käsiteltävät aiheet voivat olla haastavia. Meidän täytyy aina osata selvittää, millaisia haasteita asiakkaalla on, keitä halutaan tavoittaa ja millä tavalla heidän teknologiansa auttaa yhteiskuntaa tai heidän asiakkaitaan. Tämän jälkeen viestintää pitää tehdä kohderyhmän mukaan. Joskus asioita väännetään rautalangasta ja pyydän asiakasta kertomaan teknologiasta niin kuin hän kertoisi siitä isoäidilleen, Vikman avaa.

Netprofilen oppikoulu

Vikman nostaa toistuvasti esiin menestyksensä syynä oman työnantajansa. Netprofile on kansainvälisesti palkittu toimisto, joka työskentelee kansainvälisten asiakkaiden kanssa, joten Vikman on päässyt näkemään aitiopaikalta, miten suomalaisen viestinnän kovin kalusto ja huippuluokan brändit tekevät viestintää. Hänen asiakkuuksiin kuuluvat muun muassa Salesforce ja Dell Technologies. Tuollaisessa ympäristössä ei voi olla oppimatta.

Netprofilen palkkalistoilta löytyvät muun muassa Vuoden viestintäkonsultti 2021 Jirimiko Oranen ja tänä vuonna ICCO Global Awardsin PR Leader of the Year -sarjan finalistit Christina Forsgård ja Juha Frey. Jäävuoren huippu on terävä.

Netprofile juhli tänäkin vuonna Finnish Comms Awardsissa. Kuva: Marketing Finland

Vikman ei halua kuitenkaan nostaa yksilöitä tiimin yläpuolelle. Hän sanoo saaneensa oppia niin monilta tekijöiltä Netprofilella, jonka menestystekijöihin kuuluu Vikmanin mukaan vahva kulttuuri. Se on vienyt paitsi toimiston myös yksilöt, kuten Vikmanin, menestykseen.

– Kulttuurissamme näkyy muun muassa tiedon jakaminen. Tiimien välillä jaetaan oppeja, ja järjestämme säännöllisesti kehityspäiviä, joissa opimme toisiltamme. Lisäksi tuomme toimiston ulkopuolelta eri alojen asiantuntijoita puhumaan meille, jotta voimme oppia mahdollisimman paljon eri asioista.

Kulttuurista puhuttaessa esiin nousee tietenkin myös se, kuinka kivaa toimistossa on työskennellä. Se on lause, joka toistuu melkein kaikkien toimistoihmisten suussa, vaikka kaikki tietävät, että joskus kyse on valehtelusta. Kukaan ei tietenkään halua parjata omaa työyhteisöään.

Vikmanin puheista tosin on helppo huomata, että hän on vilpitön kehuissaan. 

– Hyvä esimerkki välittämisestä oli korona-aika, jolloin tulin taloon ja kaikki olivat etänä. Joimme aamukahvit etänä yhdessä Zoomin kautta, ja yhteisöllisyyteen panostettiin monella tapaa. Esimerkiksi toimitusjohtajamme (Juha Frey) toi meidän kotien ovien taakse vappumunkit, Vikman hehkuttaa lopuksi.