Näkökulma

Jos toimisto tarjoaa huonoja ideoita, ehkä syy onkin briiffeissäsi

Hyvä briiffi vaatii työtä. Jos briiffi on huono, on se briiffaajan eikä toimiston vika – eikä lopputulokselta kannata silloin odottaa liikoja, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.
Kuva:
Jos toimisto tarjoaa huonoja ideoita, ehkä syy onkin briiffeissäsi

On olemassa hyviä ja huonoja briiffejä, ja sitten on olemassa erittäin huonoja briiffejä. Olen nähnyt molemmat ääripäät ja paljon siltä väliltä. Lisäksi olen ollut antamassa briiffejä – joskus hyviä ja joskus erittäin huonoja ja kaikkea siltä väliltä. 

Yksi tärkeimpiä markkinointitoimiston ominaisuuksia (sen nöyryyden lisäksi) on asiakkaan liiketoiminnan tunteminen. Kun yritys ja toimisto on tehnyt pitkään töitä yhdessä ja kaikki ajattelevat toimiston tuntevan yrityksen liiketoiminnan, briiffeistä tulee suppeampia ja suppeampia, koska hei: ”toimistohan tuntee meidät niin hyvin”.

Joskus vastuiden dumppaaminen toimistolle on myös merkki omasta älyllisestä laiskistumisesta.

Suppeimmillaan olen syyllistynyt kirjoittamaan briiffin, johon on kirjattu tuote, budjetti sekä kuukausi, jolloin kampanja halutaan ulos. Juu, ei näin. Mutta me kun ajateltiin, että kyllähän se toimisto miettii kohderyhmän, tuotteen kilpailijoista erottavat tekijät, arvon asiakkaalle, viestin ja niin edelleen. Koska hehän tuntevat meidät ja meidän liiketoimintamme niin hyvin.

Vaikka parhaimmillaan toimisto onkin syvällä asiakkaan liiketoiminnassa ja tekemisessä, ei se tarkoita, että asiakas voi ulkoistaa tekemisensä ja vastuunsa heille. Se tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan vain sitä, että yhdessä pystytään tekemään entistä parempia kamppiksia.

Jos ajattelet toimiston olevan jo niin hyvä, että se pystyy muotoilemaan vaikkapa tuotteenne kilpailijoista erottavat tekijät paremmin kuin sinä, voisi joku kysyä, että mikäs se sinun roolisi sitten onkaan. Sinä olet se, jonka tulee tuntea paitsi tuotteesi myös palvelusi, liiketoimintasi sekä toimintaympäristösi parhaiten.

Joskus vastuiden dumppaaminen toimistolle on myös merkki omasta älyllisestä laiskistumisesta. Kun ei vain oikein “ehditä” istua alas ja miettiä kunnolla kohderyhmää tai tavoitetta. Ja kun on niin kiire, niin toimistohan voi ihan hyvin hoitaa homman.

Luova työ jos mikä on yhteistyötä. Elämäni parhaat palaverit ovat olleet niitä, joissa rakennetaan yhdessä toimiston kanssa toistemme ideoiden päälle ja kuunnellaan ja arvostetaan toisia aidosti. Niissä palavereissa molemmat osapuolet ovat oivaltaneet, että yhdessä voidaan saada aikaan paljon enemmän kuin yksin.

Jos sinulla on fiilis, että toimiston ideat ovat huonoja tai että ne eivät oikein osu liiketoimintatarpeeseenne, niin kurkkaapas ihan ensiksi viime aikoina antamiasi briiffejä. Onko niissä mielestäsi selkeästi kerrottu, mitä tavoitellaan, miksi, ja miten? Entä se, mikä on kohderyhmä?

Yhteistyö on aina vähintään kahden tai useamman osapuolen yhteispeliä. Joskus syy siihen, ettei yhteistyö suju, voi olla yhden osapuolen aiheuttamaa. Todennäköisempää on kuitenkin se, että kaikilla osapuolilla on asiassa petrattavaa.

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa