Näkökulma

Mainostoimisto ei kuuntele asiakasta – se ottaa päähän kerta toisensa jälkeen ja muistuttaa, että nöyryys on toimiston paras ominaisuus

Luovalla alalla jokainen rakastuu omiin ideoihinsa ja puolustaa niitä henkeen ja vereen. Se voi olla hyvä piirre – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.
Kuva:
Mainostoimisto ei kuuntele asiakasta – se ottaa päähän kerta toisensa jälkeen ja muistuttaa, että nöyryys on toimiston paras ominaisuus

Oletko joskus antanut mainostoimistolle palautetta heidän ideastaan niin, että toimisto kuitenkin puolusti ideaa loppuun asti eikä suostunut muuttamaan mitään? Ottiko päähän? Minua otti. Lukemattomat kerrat.

Luovalla alalla jokainen rakastuu omiin ideoihinsa ja puolustaa niitä henkeen ja vereen. Se voi olla hyvä piirre – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. 

Vaikka olisit maailman paras jossakin asiassa, voi olla, että siihen on annettavaa myös ihmisellä, joka tietää asiasta vähän vähemmän.

Omia ideoita voi ja pitää puolustaa, mutta muiden näkemyksiltä ei voi sulkea korviaan. Eikä varsinkaan niiltä näkemyksiltä, jotka asiakas esittää ja jotka kumpuavat asiakkaan liiketoiminnasta. Asiakas kun usein tuntee oman liiketoimintansa parhaiten. Silloin puolustamisesta tulee helposti inttämistä. 

Vaikka olisit maailman paras jossakin asiassa, voi olla, että siihen on annettavaa myös ihmisellä, joka tietää asiasta vähän vähemmän. Me kun tulemme monesti sokeiksi asioille, joiden parissa päivät pitkän painimme.

Muistan vieläkin yli kymmenen vuotta sitten seminaarissa kuulemani John Kotterin lauseen With a humble heart, everyone can learn from anyone, anyplace, anywhere and anytime.

Vaikka en ehkä ikinä pääse vastaavaan nirvanaan, piilee lauseessa vankka viisaus. Kun on nöyrä, pystyy asettamaan itsensä asemaan, jossa voi oppia ympäristöstään. Silloin ego ei yritä inttää vain oman ideansa puolesta vaan on avoin muillekin näkemyksille.

En ole ikinä tehnyt onnistunutta kampanjaa, jossa viesti tai idea olisi säilynyt täysin alkuperäisenä.

Nöyryys on tärkeää etenkin markkinoinnissa, koska markkinointiviestejä mietitään asiakkaille – ei itselle, ei markkinointitiimille eikä toimistoille. Tarvitsemme ripauksen nöyryyttä, jotta jaksamme pitää aistimme auki. Jotta haluamme löytää vieläkin parempia ideoita ja kuulla muiden ajatuspolkuja, joilla voimme rikastaa omia ideoitamme paremmiksi.

Nöyrällä asenteella muistamme, että haluamme tehdä asiakkaillemme parhaita mahdollisia markkinointiviestejä ja kampanjoita. Tällöin alkuperäisellä idealla, johon saatoimme olla aluksi rakastuneita, ei ole lopulta mitään merkitystä.

Merkitystä on ainoastaan sillä, että rakennamme yhdessä viestin, joka parhaiten puhuttelee asiakastamme.

En ole muuten ikinä tehnyt onnistunutta kampanjaa, jossa viesti tai idea olisi säilynyt täysin alkuperäisenä. Parhaissa kampanjoissa se on aina jalostunut yhdessä ideoiden matkan varrella.

Oletko sinä?

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa