Kuva: Jolla
Myynti

Jolla myi ennakkotilauskampanjassaan yli 5 000 puhelinta 2 500 euron markkinointibudjetilla

16.12.2025 9:40
Mikko Perttunen
Hallituksen puheenjohtaja uskoo, että kyseessä on kannanotto eurooppalaisen teknologian puolesta.

Kotimainen teknologiayritys ja älypuhelinvalmistaja Jolla julkisti viime viikolla uuden Jolla-puhelimen, jota on myyty ennakkotilauskampanjassa jo yli 5 000 kappaletta.

Viikon mittaisen kampanjan verkkomarkkinointibudjetti oli vain 2500 euroa. 2,5 miljoonan euron ennakkotilaukset tulivat lähes kokonaan puskaradion, yhteisökeskusteluiden ja orgaanisen julkisuuden kautta – eivät maksetulla mainonnalla.

MAINOS

– Tämä ei ole vain puhelimemme kysyntää. Kyseessä on kannanotto. Eurooppa haluaa teknologiaa, jota se hallitsee, Jollan hallituksen puheenjohtaja ja yksi perustajista Antti Saarnio arvioi tiedotteessa.

Jos ennakkotilaukset saavuttavat 10 000 laitteen rajan tammikuun loppuun mennessä, yritys elvyttää uraa uurtavan, modulaarisen "The Other Half" (TOH) -lisätoiminnejärjestelmänsä ja julkaisee avoimen lähdekoodin laitteisto- ja ohjelmistomääritykset kansainväliselle kehittäjäyhteisölle.

Jolla on suomalainen teknologiayritys, jonka entiset Nokian insinöörit perustivat vuonna 2011.

Yritys kehittää Sailfish OS -käyttöjärjestelmää ja valmistaa Jolla-puhelinta, jonka loppukokoonpano tapahtuu Salossa. Yhtiö palautui kotimaiseen omistukseen vuonna 2023 johdon yritysoston jälkeen.