Laura Chouette / Unsplash
Mainonta

Instagram-vaikuttajille huomautuksia piilomainonnasta

13.10.2023 11:28
Mikko Perttunen
Instagram-käyttäjä sonjaaielloa huomautettiin myös piittaamattomuudesta sääntöjä kohtaan.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kolme huomautusta Instagram-julkaisuista, jotka eivät olleet tunnistettavissa markkinoinniksi.

Huomautuksen sai Icaniwillin ja vaikuttaja Sandra Kurjen yhteistyö, jossa samana päivänä julkaistuissa kolmessa samantyyppisessä kuvassa ainoastaan yhdessä oli mainostunniste.

Twentyfour-brändin ja vaikuttaja Jenni Mikkolan julkaisu sai myös huomautuksen. Markkinoijan mukaan takki, jota vaikuttajan Instagram-julkaisussa esiteltiin, oli lähetetty vaikuttajalle testattavaksi. Vaikuttaja kertoi tuotteesta mainosmaisesti ylistäen tuotteen mukavuutta, hengittävyyttä, tyylikkyyttä sekä brändin vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Julkaisussa ei ollut mainostunnistetta. Mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin katsoi, että julkaisu oli markkinointia.

Frameda Oy:n ja SA Life Oy:n eli Instagram-käyttäjä sonjaaiello saivat huomautuksen paitsi piilomainonnasta myös piittaamattomuudesta noudattaa markkinoinnin sääntöjä, sillä neuvosto on antanut vaikuttajalle jo useita huomautuksia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)