Hävikkihyppy-hankeen innovaatiokilpailu haastaa nyt yritykset ideoimaan uusia hävikkiratkaisuja kotitalouksiin.
Hävikkihyppy on kolmivuotinen, vuosille 2025–27 sijoittuva hanke, jonka tavoitteena on edistää ruokaketjun toimijoiden yhteistyötä kuluttajien ruokahävikin ennaltaehkäisemiseksi ja vähentämiseksi.
Innovaatiohaasteeseen voivat hakea Suomessa toimivat yritykset, joilla on uusia ideoita tai ratkaisuja hävikin vähentämiseen kotitalouksissa. Mukaan voivat hakea myös yritykset, joiden nykyisiä ratkaisuja voidaan kehittää hävikin vähentämiseen tai joilla on motivaatiota kehittää uusia tuotteita tai palveluita kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi.
Haaste alkaa helmikuussa, ja se on hanketta koordinoivan Kuluttajaliiton mukaan herättänyt kiinnostusta myös suurissa ja tunnetuissa ruokaketjun yrityksissä. Haasteen kumppaneina toimivat elintarvikealalta Vaasan, Paulig, Kesko ja SOK sekä kolmannelta sektorilta Marttaliitto ja Maa- ja kotitalousnaiset.
Mukaan valitut 6–10 yritystä saavat asiantuntijasparrausta kehitystyöhönsä, ja parhaat innovaatiot palkitaan pilotointituella. Ratkaisuja arvioidaan niiden uutuusarvon, vaikuttavuuden ja toteutuskelpoisuuden perusteella. mukaan valittavat yritykset selviävät toukokuussa.