Ilmiöt

Hyvän viestintäkulttuurin ylläpito ja vihapuheen kitkeminen kuuluu ennen kaikkea toimittajille, kertoo tuore kysely

Suomalaiset toimittajat kokevat, että sosiaalinen media on suurimpia syitä viestintäkulttuurin muutokseen.
Kuva:
Unsplash / Alexander Shatov
Hyvän viestintäkulttuurin ylläpito ja vihapuheen kitkeminen kuuluu ennen kaikkea toimittajille, kertoo tuore kysely

Toimittajista 78 prosenttia kokee, että suurin vastuu hyvän viestintäkulttuurin ylläpidosta sekä valeuutisten ja vihapuheen kitkemisestä kuuluu heidän omalle ammattikunnalleen, selviää Liana Technologiesin kolmatta kertaa toteuttamasta toimittajakyselystä.

Kyselyn mukaan toimittajat ajattelevat vastuuta aiheesta olevan myös viestinnän ammattilaisilla (69 %), tiedottavilla organisaatioilla (60 %) ja lainsäätäjillä (48 %).

“Vihapuheen ja valeuutisten kitkeminen on yhteiskunnassa kaikkien yhteinen asia. Mutta viestintäalan ammattilaisten tehtävänä on laatia selkeät tiedotteet ja viestiä läpinäkyvästi asioista. Toimittajan työnä on kyseenalaistaa ja kaivaa totuus tiedotteista, koska toimittaja ei edusta mitään yksittäistä firmaa”, kirjoittaa eräs kyselyyn vastannut journalisti.

47 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että viestintäkulttuuri on pysynyt ennallaan viime vuosina.

47 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että viestintäkulttuuri on pysynyt ennallaan viime vuosina. 30 prosenttia kertoo sen muuttuneet parempaan ja 23 prosenttia huonompaan suuntaan.

Syiksi viestintäkulttuurin huonontumiseen mainitaan muun muassa se, että sosiaalisen median yleistymisen myötä valheellista informaatiota liikkuu entistä enemmän ilman, että sitä kyseenalaistetaan.

“Julkaisualustoja on tullut valtavasti lisää, eikä ihmisten medialukutaito aina riitä erottamaan luotettaviin faktoihin pohjautuvaa juttua. Alustojen kilpailu vaatii paljon myös ammattilaisilta”, kuvailee eräs toimittaja.

Toisaalta vastauksissa mainitaan myös se, kuinka sosiaalinen media lisää vuorovaikutusta positiivisella tavalla modernissa viestintäkulttuurissa.

Liana Technologies toteutti toimittajakyselyn yhteistyössä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n kanssa. Vuonna 2022 toteutettuun kyselyyn vastasi 157 toimittajaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa