Autovalmistaja Kia on viimeisimmissä kampanjoissaan Suomessa irvaillut muille automerkeille, kuten Teslalle, Mersulle, Audille, Volvolle ja BMW:lle. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa on nähty tämän teeman mukaisia koko etusivun mainoksia.
Lue myös: Kia ivailee tuoreessa kampanjassaan premium-automerkkien kustannuksella
Eteläkorealainen autovalmistaja on markkinoinut samassa hengessä myös muissa Pohjoismaissa.
Helsingin Sanomat kertoo, että nyt Kian Yhdysvaltojen osasto Kia America on kuitenkin irtisanoutunut pohjoismaisesta markkinoinnista.
Kia America kertoo tiedotteessaan olevansa tietoinen pohjoismaisten jälleenmyyjien markkinointijulkaisuista.
”Haluamme tehdä selväksi, että nämä julkaisut eivät edusta Kia American kantaa, ja sitoudumme edelleen selkeään ja ammattimaiseen viestintään, joka heijastaa arvojamme”, tiedotteessa lausutaan.
Kia aloitti mainoksissa parjatun Teslan kanssa hiljattain Yhdysvalloissa yhteistyön, joka mahdollistaa sen, että Kia-kuskit voivat ladata autojaan Teslan Supercharger-verkostossa.
Suomessa mainosten takana ovat autoja maahantuova Astara ja mainostoimisto Folk Finland.
Astaran markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas kertoo Helsingin Sanomille, että konsepti leikittelee suomen kielellä ja huumorilla, joka ei sellaisenaan ehkä helposti taivu muihin kulttuureihin.
Tästä syystä jotkut saattoivat tulkita sen kilpailijoiden kiusoitteluksi tai piikittelyksi, mikä ei Ahokkaan mukaan ollut koskaan Kian tarkoitus. Ahokkaan mukaan mainonnan on kuitenkin herätettävä reaktio.