Toimistot

House of Lapland teki kaikkien aikojen suomalaissuorituksen Cannes Lions -festivaaleilla

Lapin markkinointi- ja viestintätalon Save Salla -kampanja voitti pääpalkinnon keskiviikkona.
Kuva:
House of Lapland
House of Lapland teki kaikkien aikojen suomalaissuorituksen Cannes Lions -festivaaleilla

Yksikään suomalaistyö ei ole menestynyt Cannes Lions -festivaaleilla yhtä hyvin kuin House of Laplandin Save Salla -ilmastokampanja. Keskiviikkona kampanja sai kruununsa, kun Save Salla sai Grand Prix’n eli pääpalkinnon Entertainment Lions for Sport -sarjan Sports for Good -kategoriassa.

Grand Prix’n voittaminen on suomalaisille harvinaista herkkua, kuten on koko House of Laplandin tämän vuoden palkintopotti: ennen pääpalkintoa Lapin markkinointi- ja viestintätalo oli saanut festivaaleilla kolme kultaista leijonaa ja kolme pronssista.

– Onhan tämä todella hienoa, olo on kuin olympiavoittajalla. Tunnustuksen saaminen Cannes Lions –kilpailussa on jokaisen markkinoijan unelma. Grand Prix -palkinto ja kuusi leijonaa ovat sellainen saavutus, josta emme osanneet edes haaveilla. Olemme todella kiitollisia siitä, että saimme olla toteuttamassa näin tärkeää ja rohkeaa kampanjaa, sanoo House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen tiedotteessa.

Kampanjan kärkenä oli se, että pieni suomalaiskunta Salla hakee vuoden 2032 kesäolympialaisten isännyyttä. Tiedotteen tultua julki Salla järjesti kansainvälisen lehdistötilaisuuden, jossa paljastettiin, että kyseessä on kampanja ilmaston puolesta. Maailmassa pitää tehdä isoja ilmastotekoja vuoteen 2032 mennessä, ja Sallan kunta halusi haastaa kaikki maat mukaan ilmastotalkoihin.

Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua, ja sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Tarssanen kertoi MarkkinointiUutisille keskiviikkona, että työn menestyksen taustalla oli onnistuminen laaja-alaisesti.

– Moni asia meni oikein. Ylipäätänsä aihe on sellainen, joka koskettaa kaikkia. Myös ajoitus oli kohdillaan, kun ottaa huomioon maailman poliittisen tilanteen, hän summasi.

Lue myös: Toimitusjohtaja kertoo, miten Cannes-sensaatio House of Lapland onnistui tekemään kansainvälisen menestyskampanjan

Maanantaina kampanja voitti pronssia Design-sarjassa. Tiistaina palkintokaappiin kampanjasta tuli kolme kultaista leijonaa ja kaksi pronssista. Kultaa tuli Direct Lions -sarjan Art Direction / Design -kategoriassa sekä PR Lions -sarjan kategorioissa Content Creation & Production ja Corporate Purpose & Social Responsibility. Pronssia tuli sekä Direct Lions -sarjan että PR Lions -sarjan Travel / Leisure -kategoriassa.

Aiemmin tänä vuonna kampanja keräsi kahdeksan palkintoa arvostetussa kansainvälisessä D&AD-kilpailussa.

House of Lapland toteutti työn yhdessä Sallan kunnan ja brasilialaisen Agencia African kanssa.

House of Lapland ja Sallan kunta eivät olleet keskiviikon ainoat suomalaismenestyjät, sillä myös TBWA\Helsinki sai yhden pystin. Suomen kärkitoimistoihin kuuluvan TBWA:n menestystyö, Burger Kingille tehty Love Conquers All voitti pronssia Industry Craft -sarjassa. Cannes’ssa on palkittu tällä viikolla myös S-ryhmän Omat Ostot -palvelu. Työssä olivat mukana Carat Finland ja Solita. Omat Ostot -palvelu voitti kultaa Media Lions -sarjassa.

Haluatko lukea vastaavanlaisia juttuja myös jatkossa? Tilaa uutiskirjeemme ja saat viikoittain MarkkinointiUutisten mielenkiintoisimmat jutut sähköpostiisi

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa