Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Helsingin yliopiston tutkimus: rahapelien markkinointiin suhtaudutaan erittäin kielteisesti

6.11.2025 11:40
Mikko Perttunen
71 prosenttia suomalaisista kannattaa rahapelien markkinoinnin täyskieltoa.

Suomalaiset ovat kriittisiä uutta rahapelijärjestelmää kohtaan. Muutoksen tavoitteena on vähentää rahapelihaittoja, mutta 83 prosenttia suomalaisista uskoo, että pelihaitat ja peliongelmat tulevat muutoksen myötä lisääntymään, selviää Helsingin yliopiston tekemästä kyselytutkimuksesta. Kyselyn toteutti Helsingin yliopiston riippuvuuksiin erikoistunut CEACG-tutkimusryhmä.

Tutkimuksessa kartoitettiin kansalaisten mielipiteitä Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksesta, jossa osa rahapelimarkkinoista avataan kilpailulle.

MAINOS

Veikkauksen yksinoikeus rahapelien järjestämiseen Suomessa päättyy vedonlyöntipeleissä ja verkossa pelattavissa raha-automaatti- ja kasinopeleissä vuoden 2026 lopussa. Lakiesitys uudesta rahapelijärjestelmästä on eduskunnan valiokuntien käsittelyssä. Suomen rahapelimarkkinoille odotetaan tulevan kymmeniä uusia rahapeliyhtiöitä.

Kyselyn tulosten perusteella suomalaiset näkevät uudistuksen vaikutukset pääosin kielteisinä. Erityisen kielteisesti suhtaudutaan lisääntyvään markkinointiin.

Jopa 80 prosenttia suomalaisista haluaa kieltää joko kokonaan tai osittain tervetulobonukset, 85 prosenttia suoramarkkinoinnin ja 87 prosenttia sosiaalisen median kohdennetun markkinoinnin. Kielteisimmin kansalaiset suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin, jonka rajoituksia kannattaa 87 prosenttia vastaajista ja täyskieltoa jopa 71 prosenttia.

– Kokemukset muista maista ovat osoittaneet, että tällaisessa tilanteessa mainonnan määrä lisääntyy valtavasti. Runsas ja näkyvä mainonta tulee myös lisäämään rahapelaamista ja rahapelihaittoja. On ymmärrettävää, että tällaista tilannetta ei Suomeen kaivata, tutkimuksesta vastannut apulaisprofessori Virve Marionneau kommentoi tiedotteessa.

Lue myös: MU:n asiantuntijapaneeli: Noin kaksi viidestä vastaajasta ei halua osallistua rahapelien markkinointiin

MAINOS