Lokkeja koulutettiin keräämään roskia. Kuvakaappaus kampanjavideosta.
Luovuus

Helsingin kaupunki ja Hasan & partners ottivat ympäristökampanjassa avuksi lintutyövoiman

10.5.2024 10:05
Mikko Perttunen
Kaupunkilaisten ja lokkien viha-rakkaussuhde yritetään kääntää hyödyksi valistustyössä.

Helsingin kaupunki on ottanut lokit avuksi kampanjointiinsa roskaamista vastaan. Vapun alla lanseeratussa kampanjassa lokit muistuttavat siitä, kuinka typerää ja kallista roskaaminen on. Kampanjavideossa lokkeja koulutetaan roskien kerääjiksi.

Helsingin kaupungin tavoite on hillitä roskaamista, joka on paitsi haitallista ympäristölle, myös ihmisille itselleen. Lisäksi se maksaa.

Vuonna 2023 Helsingin kaupunki, eli käytännössä veronmaksajat, käytti 14 miljoonaa euroa yleisten alueiden puhtaanapitoon. Yksin vapun siivous Helsingissä maksoi yli 160 000 euroa, josta Kaivopuiston osuus oli liki 100 000 euroa.

Kampanjan luonut Hasan & partners keksi ottaa yhteistyökumppaneiksi lokit, jotka saavat usein syyt niskoilleen roskista, vaikka syypää on ihminen. Hasanin luova tiimi halusi provosoida ja oivalluttaa kaupunkilaisia sekä toimia peilinä ihmisten omalle hölmölle käytökselle.

– Lokithan eivät roskaa, vaan ihmiset. Lokit vain levittelevät ihmisten roskia. Jos lokeilla ei olisi roskia syötävinä, ne olisivat ulkoluodoilla syömässä kalaa, Hasan & partnersin innovaatioista vastaava luova johtaja Ossi Honkanen kertoo tiedotteessa.

– Roskaaminen sellaisenaan ei näytä kiinnostavan ketään. Muutenhan ihmiset eivät roskaisi. Piti keksiä jotain muuta. Päätimme tehdä yhteistyötä lokkien kanssa, koska helsinkiläisillä on niihin viha-rakkaussuhde. Lokin ääni on yksi ikonisimmista kaupungin äänistä, yhtä rakastettu kuin raitiovaunu. Toisaalta ne pöllivät jätskit ja kakkaavat niskaan. Nyt oli aika laittaa lokit töihin, hän lisää.

Lokit tulevat näkymään roskaamisen vastaisina maskotteina tapahtumissa ja mainoksissa. Vappuna lokit nähtiin Ullanlinnanmäellä ja ulkomainoksissa, mutta myöhemminkin kesän mittaan ne näkyvät tapahtumissa muistuttamassa roskaamisen typeryydestä.

– Viestintäkampanja ei ole vain tämän kesän asia, vaan uskon, että "roskalokkimme" ovat täällä jäädäkseen, Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen kertoo.

MAINOS