Vellamo
Brändit

Heinolalainen Vellamo myy miljoonittain vesipulloja maailman luksushotelleihin – yhden pullon hinta jopa 15 dollaria

14.5.2024 13:50
Toimitus
Maailman kilpaillummilla markkinoilla toimiminen on vaatinut pullovesibrändiltä panostusta tuotteiden muotoiluun ja tarinan rakentamiseen. Näkyvyyttä on haettu muun muassa Super Bowlista.

Heinolan Viikinäisissä sijaitsevasta Suomen ainoasta luonnon mineraalivesilähteestä lähtöisin olevaa Vellamo-pullovettä myydään Yhdysvalloissa luksustuotteena. Yhden vesipullon hinta saattaa nousta jopa 15 dollariin.

Veden on onnistunut brändäämään luksustuotteeksi heinolalainen vuonna 2017 perustetty Ice Age Water Oy. Sen Vellamo-vettä myydään Yhdysvalloissa jo yli 10 osavaltiossa ja noin 350 huippuluokan ravintolassa ja hotellissa. Tärkeimpiä markkina-alueita Vellamolle ovat Florida, Kalifornia, Michigan ja New York sekä Toronto.

Vellamo on ollut mukana amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtumassa Super Bowlissa.

– Suomalainen, jääkaudelta peräisin oleva vesi koetaan eksoottisena maailmalla. Tästä syystä lukuisat globaalit huippuhotellibrändit ovat halunneet meidän kanssa yhteistyöhön, kertoo Vellamon taustalla olevan Ice Age Water Oy:n hallituksen puheenjohtaja Petteri Ahonen tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Palkittua muotoilua

Vellamo-brändi on panostanut Pohjois-Amerikassa vahvasti markkinointiin ja brändin rakentamiseen. Brändi on esimerkiksi ollut mukana amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtumassa Super Bowlissa sekä tehnyt vaikuttajayhteistyötä NFL-tähti Antonio Brownin kanssa. Brownilla on sosiaalisessa mediassa kymmenien miljoonien ihmisten seuraajakunta. 

Pohjois-Amerikan ulkopuolella Vellamo on näkynyt muun muassa Formula 1 -sarjan Singaporen osakilpailussa.

Vellamo-pullojen muotoilu on saanut runsaasti tunnustusta kansainvälisissä design-kilpailuissa. Muotoilu on tuonut brändille muun muassa Pentaward-, Red Dot Design Award- ja German Design Award -palkinnot.

– Tuotteidemme muotoiluun ja tarinan rakentamiseen käytetty aika on osoittautunut monelta osin korvaamattomaksi, kun toimimme maailman kilpailuimmilla markkinoilla. Vesibisnes on Pohjois-Amerikassa pääsääntöisesti niin sanottua brändipeliä, jossa selviävät vain vahvimmat ja erottuvimmat, kertoo Vellamon markkinointijohtaja Markus Heinonen tiedotteessa.

Uusi yhteistyösopimus luksushotellibrändin kanssa

Vellamo on jo aiemmin solminut yhteistyösopimuksia useiden luksushotellien, kuten Four Seasonsin ja Shangri-Lan, kanssa. Nyt sen asiakaskuntaan on liittynyt myös luksushotelliketju Ritz-Carlton, jolla on yli sata hotellia 30 eri maassa.

Vellamo on laajentunut viimeisen vuoden aikana muun muassa Dubain alueelle ja Etelä-Koreaan. Heinolasta lähtee maailmalle vuosittain miljoonia vesipulloja. Tänä vuonna yritys arvioi myyvänsä noin 4,5 miljoonaa vesipulloa.

Vellamo-brändin vettä on alettu myydä Suomessa vasta hiljattain. Vettä myydään nyt myös Suomen luksushotelleissa- ja ravintoloissa, kuten Hotel Kämpissä, Design Hotel -ketjun toimipaikoissa ja turkulaisessa ravintolassa Tenlénissä.

Vellamo-vesipullo on palkittu useilla kansainvälisillä muotoilupalkinnoilla.