Pawel Czerwinski / Unsplash
Ilmiöt

Futurice alkaa herätellä asiakkaitaan kokonaisvastuullisuuteen

16.2.2023 9:16
Mikko Perttunen
Perinteisten taloudellisten mittareiden rinnalla liiketoimintaa on syytä tarkastella myös kestävyyden näkökulmasta.

Teknologia- ja innovaatiokonsulttiyritys Futurice on ottanut koko henkilöstönsä käyttöön suomalaisyritys Uprightin vaikutustietoalustan. Uprightin metodi antaa yrityksille joko positiivisen tai negatiivisen nettovaikutussuhteen riippuen siitä, käyttääkö yritys enemmän resursseja kuin se luo arvoa.

Pelkkien hiilidioksidipäästöjen mittaamisen sijaan kestävyyttä täytyy tarkastella laajemmin ja useammista näkökulmista, muistutetaan Futuricen tiedotteessa.

"Tällainen tieto kiinnostaa yhä useammin myös yritysten työntekijöitä titteleihin katsomatta."

Alusta jakaa nettovaikutusdatan neljään eri kategoriaan: yhteiskuntaan, tietoon, terveyteen ja ympäristöön. Kaikilla yrityksillä on toiminnassaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Kyse ei siis ole siitä, että jotkut yritykset olisivat kategorisesti huonompia kuin toiset, vaan tavoitteena on tarkastella yritysten toimintaa mahdollisimman monesta eri näkökulmasta.

– Lisääntyvän vastuullisuuspuheen keskellä on tärkeää ymmärtää mahdollisimman objektiivisesti yritysten suurimmat negatiiviset ja positiiviset vaikutukset. Tällainen tieto kiinnostaa yhä useammin myös yritysten työntekijöitä titteleihin katsomatta, sillä vaikutukset ja vastuullisuus ovat uineet sisään moneen yrityksen funktioon, Uprightin toimitusjohtaja ja perustaja Annu Nieminen toteaa tiedotteessa.

Alustasta on Futuricelle hyötyä etenkin pidemmissä asiakkuuksissa, jolloin muutosta voi seurata helposti pidemmällä aikavälillä.

– Kaikilla työntekijöillämme on pääsy alustalle missä tahansa asiakasprojektin vaiheessa. Ennen kuin menemme tapaamaan asiakasta, tarkastelemme yhtiön nettovaikutusprofiilia. Haluamme herätellä asiakkaitamme miettimään, miten me Futuricella voimme heitä auttaa. Uprightin alusta auttaa tunnistamaan, millä alueella on eniten petrattavaa, Futuricen strategia- ja muutosjohtaja Eeva Raita kertoo tiedotteessa.

Vaikutustietoalusta tarjoaa Futuricelle mahdollisuuden kehittää myös omaa toimintaansa niin koko yhtiön kuin myös yksittäisten työntekijöiden tasolla.

– Futulaiset ovat vaativaa porukkaa. Johdolta kysytään säännöllisin väliajoin, miten varmistamme toimintamme kestävyyden. Uprightin alustan avulla annamme kaikille työntekijöille mahdollisuuden perehtyä asiakkaidemme nettovaikutuksiin, jotka tietysti heijastuvat myös Futuricen nettovaikutukseen, Raita selventää.

MAINOS