Mariia Shalabaieva / Unsplash
Mainonta

Facebook-mainosta asiakkaalle suunnitellut Otso Karvinen hämmästyi – maksullinen Meta-tili on esteenä mainosten luomiselle

15.11.2023 12:51
Mikko Perttunen
Taustalla Metan tuore uudistus.

Digimainonnan parissa työskentelevä Otso Karvinen törmäsi erikoiseen ongelmaan luodessaan kahdelle eri asiakkaalle mainoskampanjaa Metan alustoille. Karvinen työskentelee vanhempana digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana helsinkiläisessä Quru Oy:ssä.

– Mainonnan esti se, että asiakkaat eivät olleet tehneet valintaa maksullisen ja maksuttoman tilauksen välillä, Karvinen kertoo.

Metan tilien käyttäjille on tullut ilmoitus, jossa heidän pitää hyväksyä maksuttoman tilauksen käyttö tai siirtyä maksulliseksi asiakkaaksi. Tätä asiakkaat eivät olleet tehneet.

Ilmoitus liittyy siihen, että Meta toi hiljattain EU- ja ETA-alueilla Facebookiin ja Instagramiin kuukausimaksulliset versiot, joissa käyttäjille ei näytetä mainoksia. Palveluiden mainoksia sisältäviä versioita voi edelleen käyttää maksutta.

Taustalla ovat muun muassa EU:n tietosuojalinjaukset siitä, miten sosiaalisen median käyttäjistä voidaan kerätä tietoa ja myydä eteenpäin mainostajille. Metalla voidaan nyt siis vedota siihen, että tarjolla on myös mainokseton – joskin maksullinen – versio palveluista.

Karvinen nosti ongelman esille Linkedin-julkaisussaan. Julkaisuun kertyneistä kommenteista selviää, että myös muualla on törmätty mainostamiseen liittyviin ongelmiin Metan tuoreen uudistuksen jälkeen.

Metan maksullisen tilauksen voi vaihtaa milloin tahansa maksuttomaan mainokselliseen versioon.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Kun tutkin asiaa tarkemmin, niin törmäsin tuohon postauksen pääaiheeseen, eli siihen, että maksullisen tilauksen tehnyt käyttäjä ei pysty tekemään kohdennettua mainontaa ollenkaan Metassa tällä hetkellä, Karvinen sanoo.

Metan maksullisen tilauksen voi vaihtaa milloin tahansa maksuttomaan mainokselliseen versioon. Ongelman voi kuitenkin aiheuttaa se, että digitaalista mainontaa suunnittelevien yritysten asiakkaat tekevät omia valintojaan tiliensä maksullisuudesta tai maksuttomuudesta.

– Kuten kommenteissa keskustelimme, niin tämä on hyvä ohjeistaa sekä in-house-mainonnan tiimien, että asiakkaiden kesken, jottei tule ikäviä yllätyksiä, kun lähdetään luomaan uusia mainoksia, Karvinen toteaa.