Amanda Aho
Kolumni

Elämäsi tärkein briiffi on tässä, markkinoinnin ammattilainen

18.2.2021 7:05
Iina Kansonen
Mitä jos markkinointia mitataankin tulevaisuudessa sen perusteella, millaisia myönteisiä vaikutuksia sillä on maailmaan, kirjoittaa MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen.

”En halua olla missään tekemisissä markkinoinnin kanssa.”

Näin sanoi minulle eräs tuttavani, joka etsi uutta työtä. Lausahdus jäi vaivaamaan minua. Kysyin, mitä hän tarkoitti.

Tuttavani selitti, ettei halua tehdä markkinointia, joka ei tarjoa ratkaisuja aitoihin ongelmiin ja edustaa hänelle kaikkea epää: epärehellistä, epäaitoa, epämiellyttävää ja epäilyttävää. Sellaisia asioita tuttavani kammoaa – eikä hän ole yksin.

Kun ennen MarkkinointiUutisten julkaisua pyysimme toiveita uuteen mediaan liittyen, saimme kuulla muun muassa, mitä uudesta mediasta ei ainakaan haluta lukea. Egojen pönkitysjutut, lipevät myyjät ja paskantärkeät elvistelijät eivät kuulemma kiinnosta. En voi moittia.

Palaan vielä tuttavaani. Hän on maailmanparantaja, joka haluaa tehdä työkseen jotakin merkityksellistä. Se on ehkä pahimmanlaatuinen klisee, mutta kliseillä on tapana heijastella totuutta. Nostakoon kätensä ylös se, joka ei haluaisi työllään vaikuttaa maailmaan myönteisesti.

Hyvä uutinen on se, että jokaisella markkinoijalla on siihen mahdollisuus.

Brändeillä on valtaa. Kun haastattelin Reaktor Creativen luovaa johtajaa Katariina Harteelaa MarkkinointiUutisiin kirjoittamaani juttua varten, hän sanoi, että brändien valta on tärkeää valjastaa muutosvoimaksi hyvien asioiden puolesta. Olen samaa mieltä. 

Se, että brändeillä on valtaa, tarkoittaa kuitenkin sitä, että lopulta valtaa on niillä ihmisillä, jotka ovat brändien takana – siis muun muassa markkinoinnin ammattilaisilla. Heidän on tartuttava niihin aitoihin ongelmiin, joita tuttavani peräänkuulutti.

Markkinoijien yhteisellä työpöydällä on nyt joka ikisen uran tärkein briiffi, ja se on nimeltään ilmastokriisi.

Markkinoijien yhteisellä työpöydällä on nyt joka ikisen uran tärkein briiffi, ja se on nimeltään ilmastokriisi. Se on aito ongelma, jonka ratkaisussa ei auta egon pönkitys, elvistely eikä epäröinti.

En väitä, että tämä on helppo briiffi, mutta se on niitä hommia, jotka meistä jokaisen on vain hoidettava. Vapaamatkustajiin ei ole varaa.

Sinäkin valitset joka päivä, miten valtaasi käytät. Jos haluamme tehdä brändeillä hyvää ja ratkaista merkityksellisiä ongelmia, tarvitsemme epäaitouden ja epäilyttävyyden tilalle aitoutta ja avoimuutta. Egojen pönkityksen sijaan jokaisen markkinoijan on pakko alkaa miettiä toimintansa vaikutuksia yhteiskuntaan ja ilmastoon. Ja se paskantärkeä elvistely nyt on hyvä lopettaa ihan muuten vaan.

Väitän, että tulevaisuudessa markkinoinnin mittarit muuttuvat. Myyntiä halutaan epäilemättä tehdä edelleen, mutta mietipä tätä: mitä jos markkinointia mitataankin tulevaisuudessa myös sen perusteella, millaisia myönteisiä vaikutuksia sillä on maailmaan?

”Suomi voisi olla edelläkävijä maailmaa parantavassa markkinoinnissa, mitä se sitten ikinä onkaan”, kirjoitti eräs MarkkinointiUutisten sisällöstä toiveensa jättänyt.

Miten loistava idea. Ota koppi.


MAINOS