Tommy Leinonen
Kolumni

Ei enää brändikrääsää minulle, kiitos – maapallon hukuttaminen tavaraan ei ole huolenpitoa asiakkaasta

13.9.2022 7:05
Marica Thorén
Jos olet piirtänyt asiakaspolulleni yhdenkään ilmaisen tavaran, muuta suunnitelmaasi. En halua enää yhtään pyyhettä, ongenkohoa, kahvikuppia tai t-paitaa, kirjoittaa Marica Thorén.

En halua sinulta yhtään mitään.

En halua patalappuja, saunapeflettiä, pyyhettä, ongenkohoa, hammasharjaa, kahvikuppia, tiskirättiä, t-paitaa, vyölaukkua tai korttikoteloa. Usko tai älä, mutta jos tarvitsen ämpärin, hankin sen itse. Jos osallistun tapahtumaasi, puen päälleni omat vaatteeni enkä tapahtuman teemaväriä ja vuosilukua huutavia massakuteita, joita minulle postitit. Jos tilaan tuotteesi, älä lähetä minulle kiitoslahjaa: kammoksun useissa muovikääreissä saapuvia veitsiä ja leikkuulautoja.

Ja silti sain sinulta taas tänään yhden pipon, joka huutaa tuttua slogania. Taas tavaraa, joka on saapunut minulle pyytämättä. Tämä on sinun syytäsi! En saanut minusta kävelevän mainospinnan tekevää pipoa brändiltä, jonka logo siihen on istutettu. Sain pipon sinulta, koska sinä päätit ilahduttaa minua hallinnoimasi brändin nimissä. Mutta tulitko ajatelleeksi, että en halua sinulta taas uutta tavaraa kaappeihini pyörimään?

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Älä mene brändisi taakse piiloon! Vaikka se näennäisesti aktiivinen toimija onkin, ei se ole itse osannut täyttää tilauslomaketta uudesta pipoerästä slogan ja logo kyljessään.

Koska et ole keksinyt parempia ideoita tai uskaltanut haastaa totuttua, on pelkästään minun kaapissani neljä mainospaitaa, joita tuskin koskaan tulen käyttämään. Löysin myös viisi mainosvesipulloa, logollisen terässaippuan, ison kassillisen (!) kankaisia mainoskasseja, kolme menekin edistämiseen tähtäävää heijastinliiviä, useamman logollisen sadetakin, lukemattoman määrän lippiksiä ja aivan liikaa avainnauhoja. Mitä olet ajatellut minun tekevän näillä?

Tee minulle paras tuote, rakenna minulle maailmanluokan palvelu ja tähtiä sädehtivä asiakaskokemus ilman turhaa krääsää.

Sinä tiedät, että aivoni toimivat vieläkin kuin metsästäjä-keräilijä-esivanhemmillani. Käytät tietoa hyödyksi laiskuuttasi tai häikäilemättä. Vaikka tarjouksesi osuvat johonkin pisteeseen minussa ja keräilijä aivoissani innostuu hetkeksi kolmen tuotteen ostamisen yhteydessä saatavasta juustokuvusta, opettelen ohittamaan tuputuksesi tarpeettomasta. 

Jos olet piirtänyt asiakaspolulleni yhdenkään ilmaisen tavaran, muuta suunnitelmaasi. Ole ystävällinen ja laita kohtaamisstrategiasi ja myynninedistämiskikkasi uusiksi. Haasta itsesi ja organisaatiosi!

Haluan, että tuet minua, kun yritän vähentää kulutustani. Sinä voit opettaa minut parempaan. Osaat markkinoinnin ammattilaisena muuttaa mielikuviani ja vaikuttaa ajatteluuni. Valtasi on voimakas, vastuu sen mukana painava. Ei siis ole kyse pelkästään tästä “ei minkään muotoisesta ja yksi koko sopii kaikille (eli ei kenellekään)” -piposta, vaikka sinusta nyt näyttääkin, että se katkaisi kamelin selän.

Tee minulle paras tuote, rakenna minulle maailmanluokan palvelu ja tähtiä sädehtivä asiakaskokemus ilman turhaa krääsää. Tee minulle brändi, joka on parempi koko maailmalle. Pidä minusta huolta ja muista, että huolenpitoa ei ole se, että hukutat minut ja maapallon tavaraan.

Kohtauksia kohtaamisista -kolumnit kuvaavat markkinoinnin alan ammattilaisten elämää kohtaaminen kerrallaan. Ilman ihmisten välisiä kohtaamisia markkinointibisneksessä ei tapahdu mitään. Siksi kohtaamistapamme ja -taitomme ovat kriittisiä alan kehittymiseksi. Kohtaamisista havaintoja tekee Marica Thorén. Thorén työskentelee MarkkinointiUutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.