Kolumni

Downshiftaajat uhkaavat koko markkinointiviestintäalan tulevaisuutta

26.10.2023 9:28
Toni Perez
Suomalaiset intoilevat downshiftauksesta ja hiljaisesta lopettamisesta. Markkinointi- ja viestintäalalla ei tarvitse polttaa kynttilää molemmista päistä, mutta ilman intohimoa alalla on vaikea pärjätä. Tulevaisuudessa se on vieläkin vaikeampaa, sillä keskinkertaiset tekeleet hoituvat mainiosti tekoälylläkin, kirjoittaa Toni Perez.

En voi rehellisesti suositella markkinointi- ja viestintäalaa kenelläkään, joka haluaa päästä työelämästä mahdollisimman helpolla – en ainakaan edustamaani yritystä.

Toimistokentällä jyvät eivät erotu akanoista sillä, kuka saa hommat helpoimmin tehtyä, vaan aidolla intohimolla markkinointiviestintää kohtaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että valot palaisivat konttorilla yötä päivää, vaikka tällä alalla joutuu varmasti joskus myös iltahommiin.

Markkinointi- ja viestintätoimistoihin ollaan monesti yhteydessä siksi, että asiakas kaipaa toimistolta luovaa, alan ulkopuolelta tulevaa näkemystä. Joskus toimistoilta ostetaan aika kuluttaviakin hommia, kuten kriisiviestintää. Markkinointiviestinnässä on toki erilaisia työtehtäviä ja vaatimustaso vaihtelee, mutta lähes poikkeuksetta kaikissa niissä vaaditaan hyviä stressinhallinnan taitoja ja ennen kaikkea omistautumista ja kiinnostusta asiakkaan menestykseen.

Jos harrastamme toimistoissa hiljaista lopettamista ja downshiftaamista ilman pätevää syytä, voi olla, että meidät korvataan nopeasti tekoälyllä ja halvemmalla työvoimalla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Aina välillä törmään alalla tulokkaisiin, jotka eivät sinänsä innostu markkinoinnista ja viestinnästä vaan alan ympärillä pyörivästä gloriasta. Tähtipöly kuitenkin laskeutuu nopeasti arjen pyörteissä, ja lähes jokaisen alalla työskentelevän pitää jaksaa upottaa käteensä saveen – ja joskus lapioidaan sitä ihan itseäänkin. Stressiä on huomattavasti helpompi hallita, jos nauttii siitä, mitä tekee.

”Eikös tämä ole jo ihan ok”, on virke, jonka soisi kaikuvan harvemmin toimistoissa. Jokaista projektia ei toki tarvitse hieroa loputtomiin, mutta isot kampanjat ansaitsevat huomiotamme minimipanosta enemmän. Pelissä on nimittäin enemmän kuin oma projektimme: asiakkaan usko viestinnän ja markkinoinnin tehoon.

Jos harrastamme toimistoissa hiljaista lopettamista ja downshiftaamista ilman pätevää syytä, voi olla, että meidät korvataan nopeasti tekoälyllä ja halvemmalla työvoimalla, tai sitten ei markkinoida ollenkaan. Intohimo markkinointiviestintään ja aito kiinnostus asiakkaan toimialaan yhdistettynä luovuuteen on sellainen paketti, jota harva teknologiaratkaisu vielä päihittää.

Tuskin kukaan meistä muistelee kiikkustuolissa kampanjoita, jotka syntyivät mahdollisimman helposti, vaan niitä, joissa oikeasti onnistuttiin muuttamaan jotain.

Moni meistä alalla pitkään työskentelevistä tietää, että harvassa ovat ne kerrat, jolloin eka idea on ollut paras. Siksi kannustankin kollegojani satsaamaan asiakkaan suuriin kampanjoihin minimipanosta enemmän ja osallistuttamaan niiden arviointiin muitakin kuin luovan tiimin.

Uskon, että asioiden tekeminen kunnolla ja intohimolla on alan ammattilaiselle paljon palkitsevampaa kuin niistä selviäminen mahdollisimman vähällä. Tuskin kukaan meistä muistelee kiikkustuolissa kampanjoita, jotka syntyivät mahdollisimman helposti, vaan niitä, joissa oikeasti onnistuttiin muuttamaan jotain.

Ja siinä onkin homman ydin: meidän markkinointiviestintäalan ammattilaisten pitää ymmärtää omat mahdollisuutemme vaikuttaa maailmaan ja nähdä työmme merkitys. Silloin työ tuntuu toivottavasti palkitsevammalta kuin oman navan tuijottaminen.

Toni Perez tarkkailee median ja viestinnän maailmaa erityisesti hyvän elämän näkökulmasta. Viestintätoimiston toimitusjohtajana työskentelevä Toni uskoo, että suomalaisesta ytimekkäästä ja suoraselkäisestä viestinnästä olisi kansainväliseksi vientituotteeksi, kunhan pakkaukseen muistetaan lisätä ripaus tunnetta.