Kuva: Hopkins
Toimistot

Digimarkkinointitoimisto Hopkinsin toimitusjohtajana aloittava Nina Antipin, mikä esine olisit ja miksi?

15.5.2025 12:09
Mikko Perttunen
Ivalon toimitusjohtajana meritoitunut Antipin aloittaa Hopkinsilla elokuussa. Markkinointiuutiset kysyi Antipinilta hänen ajatuksiaan uudesta tehtävästä, markkinointialasta ja monesta muusta.

Digimarkkinointitoimisto Hopkins on nimittänyt Nina Antipinin uudeksi toimitusjohtajaksi. Antipin aloittaa tehtävässä elokuussa 2025.

Antipin on ollut aiemmin muun muassa perustajana Ivalo Creative Agencyn toimitusjohtaja ja TBWA\Helsingin strategi. Viimeisimmäksi hän on toiminut Diakonia-ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan johtajana.

"Yhteisöllisyyden ja toisten arvostamisen merkitys vahvistui entisestään."
MAINOS

Myös Hopkinsin hallituksessa tapahtuu muutoksia. Strategiakonsultti ja -vaikuttaja Riikka Tanner on nimitetty yhtiön hallitukseen. Hallituksen jäsen Suvi Johansson on puolestaan nimitetty hallituksen puheenjohtajaksi. Johansson on kestävän liiketoiminnan konsultointitoimisto Betteran perustaja. Hän on aiemmin toiminut muuan muassa Differon toimitusjohtajana ja Tuloksen operatiivisena johtajana.

Kysyimme Hopkinsin tulevalta toimitusjohtajalta, Nina Antipinilta, hänen ajatuksiaan uudesta tehtävästä – ja vähän muustakin.

Mikä sai vaihtamaan työpaikkaa?

– Mahdollisuus päästä rakentamaan kasvua organisaatiossa, jossa yhdistyy arvopohjainen johtaminen, kova osaaminen ja kunnianhimoinen tekeminen.

Mikä on tärkein edellisessä työpaikassasi saamasi oppi, jota pääset käyttämään myös uudessa työpaikassasi?

– Keskittymisen taito. Kun uskaltaa erottaa olennaisen epäolennaisesta ja pysäyttää hetkeksi vähemmän tärkeät asiat, syntyy parempia päätöksiä ja kirkkaampaa suuntaa. Opin myös, että huumori ja rentous eivät ole työyhteisön pintakuohua – vaan merkkejä psykologisesta turvallisuudesta, joka on tiimien suorituskyvyn todellinen ydin.

– Yhteisöllisyyden ja toisten arvostamisen merkitys vahvistui entisestään: ne eivät ole vain arvoja, vaan konkreettisia voimavaroja. Luottamus, avoimuus ja inhimillisyys eivät hidasta tekemistä – ne tekevät siitä nopeampaa, kestävämpää ja merkityksellisempää, kun asioita halutaan ratkaista yhdessä.

Mitä odotat eniten tulevilta työkuvioiltasi?

– Odotan, että pääsen yhdistämään ihmisjohtamisen, strategian ja liiketoiminnan kehittämisen – ja tekemään sitä yhdessä taitavien ja innostavien ihmisten kanssa.

Mikä jännittää eniten?

– Se, että en vielä tiedä mitä kaikkea opin ja kohtaan. Ja juuri se tekee tästä kiinnostavaa.

Kuinka työaikasi jakautuu lähi- ja etätyön kesken?

– Luultavasti 1–2 päivää viikossa etänä ja loput toimistolla. Rytmi muotoutuu sen mukaan, mikä toimii tiimin ja asiakkaiden kanssa parhaiten.

Mikä on lempihetki työviikossa tai -päivässä?

– Hetket, jolloin syntyy oivalluksia – joko yhdessä tiimin kanssa tai hiljaisuudessa yksin.

Miten irrottaudut työasioista työpäivän jälkeen?

– Indoor cycling, jooga, hyvä ruoka ystävien kanssa tai hyvä sarja vievät ajatukset muualle.

Minkä neuvon antaisit alalle tänä päivänä pyrkivälle nuorelle?

– Itsensä johtaminen: Ota vastuu omasta työstäsi, asenteestasi ja oppimisestasi.

– Tuloshakuisuus: Keskity siihen, mikä tuottaa arvoa – mittarit eivät ole vihollisia, vaan työkaluja.

– Jatkuva kehitys: Kehitä itseäsi ja ole valmis oppimaan myös vaikeimman kautta. Ne, jotka kehittyvät, pärjäävät.

Miltä markkinointiala ja sen tulevaisuus näyttävät juuri nyt ja juuri sinun näkökulmastasi?

– Markkinointi on keskellä murrosta. Tekoäly, data ja teknologia muuttavat tapaa, jolla ymmärrämme asiakkaita – mutta se on vasta alku. Tulevaisuudessa markkinointi ei ole enää erillinen funktio, vaan integroituu yhä enemmän osaksi liiketoiminnan ydinprosessia, joka ennakoi, muotoilee ja mahdollistaa kasvua.

– Menestyvä markkinointi nojaa syvään asiakasymmärrykseen ja kykyyn rakentaa kulttuurisesti yhteyttä luovaa sisältöä. Se on strategista muotoilua, joka yhdistää intuition, analytiikan ja eettisen vastuun. Markkinoinnin tehtävänä on paitsi vaikuttaa, myös näyttää suuntaa – olla yrityksen tärkeä kasvun ajuri ja muutosvoima.

Ketä alan ihmistä ihailet ja miksi?

– Ehkä hän ei ole suoraan tältä alalta, mutta en myöskään ajattele osaamista kapeasti alan mukaan. Uskon, että syvällinen osaaminen voi rakentua monialaisesta kokemuksesta – ja juuri rajoja ylittävä ajattelu synnyttää usein jotain uutta.

– Ihailen Arianna Huffingtonia (amerikkalais-kreikkalainen toimittaja ja yrittäjä, toim. huomio). Hän on esimerkki siitä, mitä syntyy, kun yhdistetään sinnikkyys, rohkeus tarttua mahdollisuuksiin ja vahva usko omaan visioon – myös silloin, kun muut epäilevät. Huffingtonin urapolku ei ole ollut suoraviivainen, mutta juuri se tekee siitä inspiroivan. Hän on onnistunut luomaan uudenlaista mediaa, johtamiskulttuuria ja työelämäajattelua – usein vastavirtaan kulkien. Hän muistuttaa, että menestys ei vaadi loppuunpalamista, vaan viisautta kuunnella itseään.

Mikä esine olisit ja miksi?

– Olisin kynä, jossa on loputtomasti väriainetta. Ajattelu ja sanoittaminen ovat työkaluja, joilla voi rakentaa maailmaa – uudelleen ja yhä uudelleen.

Kuinka paljon saat palkkaa?

– Sopivasti. Minulle palkka tai titteli ei ole koskaan ollut tärkein asia – ne seuraavat tekemistä, eivät määritä sitä. Olennaista on se, että pääsee rakentamaan sellaista, mihin itse uskoo, ja ympäröimään itsensä ihmisillä, joiden kanssa voi saavuttaa enemmän kuin yksin. Uskon, että aito vaikuttavuus syntyy, kun motivaation lähteenä on merkitys eikä määrä.

MAINOS