Turkulainen Martinex on omistanut Aarikan brändin nyt kahdeksan vuotta. Kuva: Aarikka
Brändit

Design-brändi Aarikka solmi yhteistyösopimukset Japaniin, Saksaan ja Itävaltaan

3.6.2025 12:11
Mikko Perttunen
Aarikka on ollut Martinexin omistuksessa nyt kahdeksan vuotta.

Suomalainen, vuonna 1954 perustettu designbrändi Aarikka on solminut yhteistyösopimuksen japanilaisen perheyrityksen P.O.S. Co. Ltd:n kanssa sekä agentuurisopimuksen paikallisen yrittäjän kanssa Saksassa ja Itävallassa.

P.O.S. on erikoistunut eurooppalaisten ja pohjoismaisten tuotteiden edustamiseen Japanin markkinoilla. Aarikalle yhtiö on entuudestaan tuttu brändin emoyhtiön Martinexin kautta. P.O.S. on tukenut Martinexin Moomin by Martinex -tuotesarjaa Japanin markkinoilla vuodesta 2012 lähtien.

"Olemme saaneet Aarikan taloudellisesti kannattavaksi."
MAINOS

P.O.S. tulee vastaamaan Aarikan tuotteiden myynnistä ja jakelusta japanilaisille kauppaketjuille ja muille vähittäiskauppaa harjoittaville yrityksille.

Yrityksessä uskotaan Aarikan muotokielen ja tuotteista välittyvän suomalaisen luonnon ja puumateriaalien puhuttelevan myös japanilaisia ja keskieurooppalaisia kuluttajia.

– Aarikka on ollut Martinexin omistuksessa nyt kahdeksan vuotta. Olemme saaneet Aarikan taloudellisesti kannattavaksi samalla kun olemme uudistaneet Aarikka-brändiä ja kasvattaneet tuotevalikoimaamme. Nyt on aika katsoa aktiivisemmin myös kansainvälisiä markkinoita, Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Aarikka siirsi tuotantoaan Suomeen, vaikka kustannukset nousevat – omistaja haluaa tukea pieniä kotimaisia perheyrittäjiä

MAINOS