Dagmar
Mainonta

Dagmar kehitti avoimen työkalun mediamainonnan vaikuttavuuden mittaukseen

27.2.2024 10:00
Mikko Perttunen
Vaikuttavuusindeksi perustuu 50-vuotiaalle mainostoimistolle vuosikymmenien aikana kertyneeseen dataan.

Viime vuoden lopulla 50-vuotisjuhliaan viettänyt Dagmar on kehittänyt juhlavuoden kunniaksi koko markkinointialan käyttöön mediamainonnan vaikuttavuudesta kertovan uuden tunnusluvun ja työkalun, jolla sen voi laskea. Vaikuttavuusindeksi perustuu vaikuttavuuden kannalta neljään keskeiseen tekijään: mainonnan huomioarvoon, mainonnan kykyyn aktivoida, mediamainonnan tuottamaan lisämyyntiin ja mediainvestointeihin.

– Halusimme juhlavuotemme kunniaksi kehittää jotakin sellaista, mistä olisi hyötyä koko alalle. Toivomme, että sen avulla asiakkaidemme ja alan kaikkien tekijöiden markkinointiviestinnän vaikuttavuus kasvaa, Dagmarin strategiajohtaja Outi Hämäläinen kertoo tiedotteessa.

– Vaikuttavuus ei ole vain vau-efektiä ja kiiltoa, vaan sen pitää olla todellista, mitattavaa ja bisnestä kasvattavaa toimintaa. Luomamme vaikuttavuusindeksin avulla voimme arvioida jo kampanjoiden suunnitteluvaiheessa, millainen vaikuttavuus erilaisilla kanavavalinnoilla ja budjeteilla saavutetaan, Hämäläinen jatkaa.

Mediasuunnittelun keskeisiä tunnuslukuja ovat tähän asti olleet esimerkiksi nettopeitto, toisto ja kontaktihinta, mutta vaikuttavuudelle ei ole ollut selkeää määritelmää, eikä sille ole voitu laskea arvoa.

"Indeksin pohjalla on Dagmarin oma data noin tuhannesta kampanjatutkimuksesta ja ROMI-mallinnuksesta."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Työkalua ja sen tuottamaa indeksiä on jo ryhdytty käyttämään suunnittelun apuna Dagmarissa. Nyt se on myös muiden markkinointia suunnittelevien yritysten vapaassa käytössä. Työkalu pohjautuu muun muassa Dagmarin valtavaan datamäärään, jota markkinointitoimistoon on kertynyt vuosikymmenten varrella.

– Indeksin pohjalla on Dagmarin oma data noin tuhannesta kampanjatutkimuksesta ja ROMI-mallinnuksesta. Näistä Dagmarilla on varmasti Suomen kattavimmat tietopankit. On koko alalle hyödyksi, että voimme jakaa havaintojamme ja oppejamme, Dagmarin toimitusjohtaja Krista Elopuro toteaa.

Työkalu laskee vaikuttavuusindeksin, kun ensin on valittu mainonnan ensisijainen tavoite sekä budjettijako euroina eri medioiden välillä. Mainonnan tavoite valitaan neljästä vaihtoehdosta, jotka ovat brändin vahvistaminen, aktivointi tai toiminta ja lyhyen aikavälin myynti. Kun budjettia tai sen jakoa eri mediakanavien välillä muutetaan, voidaan nähdä, miten se heijastuu vaikuttavuuteen.

– Mediavalintojen ja -investointien havaittiin selittävän noin puolet markkinointiviestinnän vaikuttavuudesta. Toinen puoli vaikuttavuudesta selittyy muilla tekijöillä, kuten luovalla sisällöllä tai brändin asemalla. Datan avulla on luotu tilastollinen malli eli laskukaava, joka tuottaa indeksiluvun erilaisille mediabudjettiyhdistelmille. Työkalu huomioi myös erilaiset mainonnan tavoitteet, mallin kehittänyt Dagmarin vanhempi datatieteilijä Atte Mäkelä selittää.

Tutustu Dagmarin työkaluun tästä.