Mikko Perttunen
Viestintä

Cal Henderson kehitti online-peliä – lopputuloksena syntyikin Slack

1.12.2023 17:05
Iina Kansonen
Twitterillä oli merkittävä rooli Slackin kehityksessä, kertoi Slackin teknologiajohtaja Cal Henderson Slushissa.

Pikaviestintäohjelma Slackia käyttää kymmeniä miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Sen yllättävästä historiasta nousi Slushin lavalle puhumaan Slackin teknologiajohtaja Cal Henderson.

”Teimme alun perin online-peliä. Käytimme siihen kaikkiaan neljä vuotta aikaa. Neljäntenä vuotena aloimme pohtia, pitäisikö meidän jatkaa vai lopettaa”, Henderson kertoi.

"Työt sujuvat organisaatioissa paremmin, kun tietoa jaetaan mahdollisimman paljon."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Peli ei ollut menestynyt toiveiden mukaan, ja rahat alkoivat olla lopussa. Se sinetöi Hendersonin ja muun tiimin päätöksen siitä, että pelin tekeminen saisi jäädä. Tiimi, johon kuului Hendersonin lisäksi kolme muuta henkilöä, halusi kuitenkin jatkaa työntekoa yhdessä.

”Pohdimme, mitä alkaisimme tekemään. Mietimme myös, mitä olimme jo peliä kehittäessämme ehtineet saada aikaan.”

Nelikko alkoi hyödyntää työkaluja, joita he olivat peliä kehittäessään käyttäneet. Niin sai alkunsa Slack.

Slack oli alun perin suunniteltu pienten, teknisten asioiden kanssa töitä tekevien tiimien käyttöön – siis juuri sellaisten kuin Hendersonin tiimi oli. 

”Filosofiamme pohjautui läpinäkyvyydelle. Työt sujuvat organisaatioissa paremmin, kun tietoa jaetaan mahdollisimman paljon”, Henderson sanoi.

Hänen mukaansa Twitter (nykyään X) oli tärkeä työkalu Slackin kehityksessä. 

”Ihmiset alkoivat jakaa Twitterissä kokemuksiaan erilaisista tuotteista ja palveluista, ja myös Slackista. Niin ne kantautuivat yritystenkin korviin. Me saimme Twitteristä tosi paljon palautetta, joka auttoi meitä kehitystyössä.”

Slackin parissa tehdään edelleen jatkuvaa kehitystyötä. Henderson kertoi, että tulevaisuudessa Slack voi mahdollisesti olla tietopankki, jonne kertyy kaikki tärkeä data yrityksestä, kuten vaikkapa tehdyt projektit.