Brändit

Brändien kannanotto vauhditti jalkapallon Superliigan kaatumista

Brändit eivät olleet mielissään uudesta jalkapallosarjasta, joka kuoli yhtä nopeasti kuin se syntyikin.
Kuva:
Unsplash/Luis Desiro
Brändien kannanotto vauhditti jalkapallon Superliigan kaatumista

Osa maailman suurimmista jalkapalloseuroista tiedotti tällä viikolla perustavansa uuden Superliigan, mutta hanke kaatui lähes välittömästi, kun sarjaan lupautuneet kuusi englantilaisseuraa jättäytyivät hankkeesta pois. Liigan lento kesti käytännössä vain pari päivää.

Uusi sarja keräsi laajalti kritiikkiä ympäri Euroopan. Muun muassa Suomen Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti kertoi Ilta-Sanomien haastattelussa, että liigalla voisi olla karut vaikutukset myös suomalaisille seuroille.

Eniten ääntä on pitänyt Euroopan jalkapalloliitto UEFA, joka organisoi eurooppalaisia huippusarjoja, Mestarien liigaa ja Eurooppa-liigaa. Uusi Superliiga olisi vaikuttanut merkittävästi näiden sarjojen toimintaan.

Hankkeen kaatumisessa tuli hyvin esiin etenkin brändien vaikuttamismahdollisuus. Brittilehdistön mukaan monet isot kansainväliset brändit eivät olleet mielissään liigasta, ja sarjaan lupautuneet englantilaisseurat ajautuivatkin erimielisyyksiin sponsoreidensa kanssa, mikä vauhditti seurojen vetäytymistä ja sen myötä liigan kaatumista.

Muun muassa Manchester Evening News -lehti kertoo maailman arvokkaimman urheiluseuran, Manchester Unitedin, joutuneen isoihin ongelmiin brändien kanssa, koska brändit olivat keskeyttäneet sponsorineuvottelut kuultuaan hankkeesta. Unitedin suurimpien sponsoridiilien sanotaan olevan arvoltaan jopa yli 200 miljoonaa euroa.

United etsii tällä hetkellä muun muassa uutta varustesponsoria. Kyseessä on yli 200 miljoonan euron arvoinen sopimus. Seura etsii kumppanikseen myös uutta autobrändiä, sillä Unitedin ja Chevrolet’n yhteistyö päättyi hiljattain. Seuran sponsoreina ovat tällä hetkellä muun muassa Adidas, Tag Heuer, Canon ja DHL.

Jalkapallokentiltä tutuista brändeistä isoimman julkisen kannanoton teki olutbrändi Heineken, joka on toiminut pitkään Mestarien liigan sponsorina. Heineken tviittasi uutisen tultua julki “Don't drink & start a league – Enjoy Heineken responsibly” eli vapaasti suomennettuna “Älä juo ja perusta liigaa – nauti Heinekenia vastuullisesti”.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa