Ilmiöt

Brändeillä on edessään tuhannen taalan paikkoja, kertoo tuotteistus- ja markkinointitoimisto Kamonin Kuluttajaraati

Monet kuluttajat ovat muuttaneet ostokäyttäytymistään pysyvästi.
Kuva:
Kamon Oy
Brändeillä on edessään tuhannen taalan paikkoja, kertoo tuotteistus- ja markkinointitoimisto Kamonin Kuluttajaraati

Koronapandemia on muuttanut kuluttajien ostokäyttäytymistä merkittävästi. Esimerkiksi ruoan verkkokauppa on kasvanut jättimäisin askelin, ja monet kuluttajat ovat myös vähentäneet ostokertoja, mutta kasvattaneet kertaostojen kokoa.

Myös tietyt tuotteet ovat hyötyneet selvästi koronan tuomista kuluttajamuutoksista. Muun muassa kotiliikunta-, sisustus- ja remontointitarvikkeet sekä tietyt elintarviketuotteet ovat menneet kuumille kiville.

Tuoreet tutkimukset myös osoittavat, että monet kuluttajamuutokset ovat tulleet jäädäkseen. Näin sanoo muun muassa tuotteistus- ja markkinointitoimisto Kamonin tuore Kuluttajaraati-selvitys. Kamonin omistajiin kuuluvan Monica Jalosen (kuvassa oikealla) mukaan brändeillä onkin nyt todellinen iskun paikka.

– Vastaajat sanovat, että näistä uusista tai lisääntyneistä ajanviettotavoista ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt tulevat jäämään osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Lähes puolet arvioivat lisääntyneen ulkoilun jatkuvan poikkeusajan jälkeenkin, ja neljännes vastaajista aikoo leipoa, kokata ja tehdä käsitöitä enemmän, vaikka ajat normalisoituvat. Nyt on siis tuhannen taalan paikkoja tarjolla ulkoiluun, liikuntaan ja käsitöihin liittyville palveluille ja tuotteille sekä uusille ruoanlaiton ja leipomisen ratkaisuille. Sieltä voi löytyä runsaasti uusia tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia, Jalonen muistuttaa.

Kuluttajaraadin mukaan neljä viidestä vastaajasta kertoo muuttaneensa ostotottumuksiaan, mikä tukee aiempia tutkimustuloksia. Kaupassa ei käydä enää niin usein, ja kertaostokset ovat suurempia kuin aiemmin. Joka viidennes vastaajista kertoo tekevänsä nykyään useammin ruokaa itse alusta asti.

Ruoanlaittotavat saattavat kuitenkin normalisoitua pandemian jälkeen.

– Pandemian väistymisen myötä myös iso osa arjen kiireistä palaa - siksi uskommekin, että jatkossa on varmasti vahvasti tilausta myös arkea helpottaville, nopeutta ja helppoutta tarjoaville elintarvikkeille, sanoo Kamonin toinen yrittäjä Kati Harki (kuvassa vasemmalla).

Pandemian jälkeinen aika on brändeille iso tilaisuus myös siksi, että monet kuluttajat ovat säästäneet korona-aikana rahaa enemmän kuin aiemmin. Edessä on todennäköisesti kulutusjuhla. Kamonin selvityksen mukaan lähes kolmasosa kertoo, että rahaa on jäänyt säästöön normaalia enemmän. Heistä reilu kolmasosa käyttäisi säästönsä mieluiten ulkomaanmatkaan.

Lähde: BusinessRakentamo Oy:n tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa