Unsplash/Xiaolong Wong
Ilmiöt

Black Weekin kasvu jakautui koko viikolle – ”On selvää, että ostokset eivät keskity vain perjantaille vaan tarjouksia hyödynnetään viikon mittaan”

1.12.2021 14:55
Minna Lehto
Verkkokauppa kasvoi koko Black Weekin aikana 13 prosentilla verrattuna viime vuoteen. Eniten kasvoivat sunnuntain myyntiluvut.

Black Friday on muuttunut Suomessakin niin sanotusti Black Weekiksi, jossa tarjoukset ja shoppailu levittyvät koko viikolle, selviää maksupalveluyhtiö Klarnan datasta. Black Weekin verkkokauppojen suurin myyntivolyymi koettiin Black Fridayna, mutta kasvu jakautui koko viikolle.

Verkkokauppa kasvoi 13 prosenttia koko viikon aikana verrattuna viime vuoteen. Yksittäisistä päivistä eniten kasvua viime vuoteen verrattuna tapahtui sunnuntaina (24 prosenttia). Seuraavaksi tulivat tiistai ja lauantai (17 prosenttia).

Myös Cyber Mondayn myynti kasvoi (16 prosenttia) ja oli parhaimmillaan yli kolminkertainen verrattuna normaaliin ostospäivään. Cyber Monday on alun perin luotu Black Fridayn verkkokauppojen vastineeksi, mutta verkkokauppa kasvoi aktiivisesti koko viikon.

– Kun katsomme ostodataa koko viime viikolta, on selvää, että ostokset eivät keskity vain perjantaille vaan tarjouksia hyödynnetään viikon mittaan. Vielä Cyber Mondayna ostettiin jopa 384 prosenttia enemmän kuin normaalisti samana ajankohtana, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo tiedotteessa.

Koko viikon aikana suomalaiset ostivat erityisesti lastenvaatteita ja -tarvikkeita, elektroniikkaa sekä kauneus- ja terveystuotteita. Väkilukuun suhteutettuna eniten shoppailtiin Lapissa, Pohjanmaalla ja Uudellamaalla. Lapissa kaupaksi kävivät erityisesti vapaa-aikaan liittyvät tuotteet, Pohjanmaalla viihde ja Uudellamaalla kauneus ja terveys. Hiljaisinta Manner-Suomessa oli Päijät-Hämeessä.

Viikon aktiivisimmat shoppailijat löytyvät 25–40-vuotiaista (48 prosenttia). Naiset shoppailivat viikon aikana selkeästi enemmän (67 prosenttia) kuin miehet (33 prosenttia).

Tiedot perustuvat maksupalveluiden ja verkkoshoppailun tarjoajan Klarnan omaan dataan Suomesta ja maailmalta. Klarnan data kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta.

Lue myös: Black Friday käynnistyi ryminällä Suomessa: verkko-ostaminen kasvoi 1322 prosentilla ensimmäisen tunnin aikana

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)