Kuva: Sami Tuoriniemi
Brändit

Baronan uudella markkinointijohtajalla, Joni Helmisellä, on kova paine lunastaa odotukset, mutta hän irrottautuu työstä strategialautapelien parissa

5.6.2025 13:30
Mikko Perttunen
Vuosien varrella Helmisen ajatteluun ovat vaikuttaneet muun muassa Les Binet ja Chris Walker. Kysyimme Helmiseltä muun muassa sitä, minkä neuvon hän antaisi tänä päivänä alalle pyrkivälle nuorelle.

Joni Helminen aloitti Baronan markkinointijohtajana toukokuun alussa.

Viisi vuotta Baronalla työskennellyt 34-vuotias Helminen on aiemmin työskennellyt muun muassa OMD Finlandilla ja Ainoa Resolutionsilla.

Helmisen johdolla on ehditty jo julkaista yhtiön uusi verkkosivusto, joka on näkyvä osa laajempaa brändiuudistusta.

Kysyimme Helmiseltä, mikä häntä uudessa tehtävässä jännittää eniten – ja vähän muutakin.

MAINOS

Mikä on tärkein edellisissä tehtävissäsi saamasi oppi, jota pääset käyttämään myös uudessa tehtävässäsi?

– Nimeän kaksi: opin että ihmiset ympärillä ovat tärkeitä. Olen huomannut, että on todella tärkeää tuntea omat vahvuutensa ja kiinnostuksensa ja kehittää niitä, mutta yhtä tärkeää on löytää ympärilleen niitä luottokollegoita, jotka paikkaavat heikkouksissa – kun tämä kombo löytyy, niin luota ihmisiin ympärilläsi!

– Toisena uskallus – hypätä aina vähän syvemmälle ja rohkeasti tarttua härkää sarvista, kun tilaisuus eteen tulee. En näe, että kukaan syntyy johtajaksi, vaan johtajaksi kehitytään jatkuvan oppimisen, uteliaisuuden, uskalluksen, itseluottamuksen ja kuuntelun yhdistelmän kautta.

Mitä odotat eniten tulevilta työkuvioiltasi?

– Baronan missio rakentaa työelämästä kestävämpää on edelleen loppupeleissä itseäni eniten motivoiva tausta ja syy, miksi Baronalla olen melkein neljä vuotta jo viihtynyt ja edelleen viihdyn.

– Markkinoinnin kompetenssin näkökulmasta nykyisen kaltainen haastava markkina herättää ambition onnistua tässäkin markkinassa ja löytää tavat tehdä yhä vaikuttavampaa markkinointia, brändiä ja viestintää. Jossain vaiheessa kummallisesti ura vain käänsi ajattelun niin, että rupesi kaipaamaan ja odottamaan vaikeampia ratkottavia ongelmia ja haasteita, mielenkiintoisia keskusteluja ja debatteja – nythän niitä sitten onneksi riittää!

Mikä jännittää eniten?

– Miten suhteellisen nuorena johtajana oma näkemykseni modernista markkinointijohtamisesta otetaan yrityksen johdossa vastaan, ja miten se kääntyy sisäiseksi luottamukseksi, sekä toisaalta, miten se kääntyy yksikön performanssin kautta lopulta liiketoiminnan tulokseksi, näytöiksi ja brändin uskottavuudeksi ja kasvuksi. Paine lunastaa odotukset on tietysti kova.

Kuinka työaikasi jakautuu lähi- ja etätyön kesken?

– Pyrin käymään ainakin pari päivää viikossa toimistolla. Näen että yhteiset toistuvat toimistopäivät tuovat energiaa ja innostavat sekä mahdollistavat osaamisen ja keskinäisen luottamuksen kasvun tiimissä reilusti tehokkaammin kuin etänä. Keskittymisen aika on silti valtavan tärkeää ja ajan kaiverrus ajattelua vaativalle työlle luonnistuu aina parhaiten etänä. Tärkeimpänä koen, että kokonaisuus on itselle tasapainossa ja mahdollistaa hyvän palautumisen.

Mikä on lempihetki työviikossa tai työpäivässä?

– Vaikka nyt arki menee enemmän abstraktissa päädyssä, nautin itse edelleen eniten niistä hiljaisemmista keskittymisen hetkistä, kun pääsen rakentamaan automaatio- tai tekoälyratkaisun johonkin tarpeeseen, suunnittelemaan tai rakentamaan kampanjakokonaisuutta tai ratkomaan vastaavan konkreettisen markkinointiongelman ja sitä kautta yhä oppimaan uutta.

– Uskon vahvasti, että markkinointijohtajan on oltava edelleen uskottava ja eturintaman markkinoinnin asiantuntija ja osaaja. IC (individual contributor) -ajattelu on itselläni vahvan johtamistyön kulmakiviä ja kaukaa johtaminen tai käsien heiluttelu kuulostaa itselleni etäiseltä. Perjantaina kun katsoo työviikkoa ja kalenteria taaksepäin ja näkee näitä selkeitä kontribuution paikkoja arjessa, fiilis on aina paras!

Miten irrottaudut työasioista työpäivän jälkeen?

– Tärkeimpänä yllättäen strategialautapelit. Aktivoi varmaan vähän samaa aivoaluetta kuin työpäiväkin, mutta niin se vaan intensiivinen keskittyminen johonkin muuhun ja tällainenkin harrastus voi rentouttaa! Muuten tietysti vaimon ja ystävien seura, matkustelu sekä laadukkaat TV-sarjat ovat lähellä sydäntä.

Minkä neuvon antaisit alalle tänä päivänä pyrkivälle nuorelle?

– Työmarkkina on juuri nyt mahdottoman vaikea, mutta tärkeintä ei oikeasti ole kokemus tai osaaminen, vaan uteliaisuus ja into. Kokeile ja etsi mitä ala voisi tarjota. Seuraa mielenkiintoisia hahmoja Linkkarissa, lue kirjallisuutta ja katso tallenteita, kunnes löydät jotain mikä kiinnostaa – on se sitten mainonta, analytiikka, sisällön luonti tai automaatio. Kokeile järjestelmiä rohkeasti, harjoittele itsenäisesti ja mene niin syvälle kuin omin voimin pääset.

– Rakenna osaamistasi koulun ohessa vapaaehtoistyössä, projekteissa, pienellä sivutoimisella yrityksellä, tai esimerkiksi verkostojen kautta – heittäydy ja rakenna sitä kautta portfoliota osaamisestasi ja demoa siinä samalla vaikka vahvaa tekoälyosaamista. Tiimit etsivät aina potentiaalia. Jos pystyt osoittamaan tällaista potentiaalia ja intoa ilman "normaalia työkokemusta", takaan, että olet jo vahvempi kuin 98 prosenttia kanssahakijoista ja piilotyöpaikkojakin rupeaa yllättäen ilmaantumaan!

Ketä alan ihmistä ihailet ja miksi?

– Enemmän klassiselta puolelta, muun muassa Les Binet ja Mark Ritson. Modernimmalta b2b-puolelta muun muassa Chris Walker, Sam Kuehnle ja Kieran Flanagan. Kaikki ovat vaikuttaneet omaan ajatteluuni vuosien varrella ja ovat vahvoja ajatusjohtajuutta draivaavia markkinoinnin ääniä, mutta painottavat kukin omalta osaltaan markkinointia poikkitieteellisenä tieteenalana ja kasvun moottorina, joka ei voi onnistua tehtävässään ilman vahvaa yhteistyötä CEO:n, CFO:n, myyntijohdon, tuotekehityksen tai teknologia-tiimin kanssa.

– Markkinointiala kaipaisi, varsinkin Suomessa, tällaista näkemystä ja ääntä, sekä kipeästi enemmän rohkeutta ja uskottavuutta puhua markkinoinnin roolista keskeisenä myynnin, brändiarvon ja pitkän aikavälin omistaja-arvon kasvattajana, jotta pääsisimme nykyistä enemmän myynti- ja tuotevetoisessa Suomessa johtoryhmiin vaikuttamaan ja luomaan pitkällä jänteellä yritysarvoa.

Miltä markkinointiala ja sen tulevaisuus näyttävät juuri nyt ja juuri sinun näkökulmastasi?

– Markkinointi joutuu edelleen liian usein perustelemaan olemassaoloaan tai ajautuu leikkaa, liimaa, piirrä -osastoksi. Näen että markkinointiorganisaation vaikuttavuus ja rooli organisaatiossa on suoraan verrannollinen sen liiketoimintaymmärrykseen ja talousosaamiseen, sekä kykyyn käydä näitä keskusteluja uskottavasti.

– Näen tämän Suomessa keskeisenä osaamisvajeena – joskin suunta on parempaan. Markkinointitoimistoilta taas kaipaan rohkeaa ja luovaa suunnannäyttöä sekä vahvaa kehitysfokusta – toimistojen monialainen kokemus ja kyky tarkastella laatikon ulkopuolelta muodostaa brändien omien markkinointitiimien kanssa parhaimmillaan briljantin synergian.

Mikä esine olisit ja miksi?

– Varmaan jonkunnäköinen minimalistinen monitoimityökalu, vaikkapa japanilainen Higonokami-veitsi. Jonkun sortin insinöörimäinen analyyttisyys ja teknologia-data-rakkaus persoonasta paistaa aina läpi, siksi työkalu, mutta tykkään toisaalta jonglöörata aika montaa asiaa ilmassa samaan aikaa, siksi monitoimi-sellainen. Tai sitten veitsenteroittaja, koska pakenen aina tylsyyttä.

Kuinka paljon saat palkkaa?

– Tällä hetkellä saan mielestäni asiallisen korvauksen. Markkinointijohtajathan tienaavat yleisen palkkadatan mukaan keskimäärin Suomessa sen 6–14 tuhannen euron väliltä kuukaudessa, hieman kannustemalleista, taustasta ja näytöistä riippuen – eli jotain tältä väliltä.

MAINOS