Elena Mishlanova / Unsplash
Ilmiöt

Barbie-huuma innostaa ihmisiä tarttumaan leluihin

7.8.2023 11:13
Mikko Perttunen
Barbie-tuotteiden suosio moninkertaistunut hittielokuvan myötä.

Jo etukäteen pitkään hypetetty ja lopulta valtavan suosion saavuttanut Barbie-elokuva on vauhdittanut melkoisesti kiinnostusta myös Barbie-tuotteisiin niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan data.

Suomessa elokuva on vaikuttanut erityisen paljon, sillä viimeisen puolen vuoden aikana Barbie-tuotteiden suosio on noussut kotimaassa 495 prosenttia.

Ruotsissa kiinnostus on kasvanut 227 prosenttia ja Norjassa 68 prosenttia. Ranskassa huuma on lähes yhtä suurta kuin Suomessa, sillä siellä nousua on tapahtunut 475 prosenttia. Isossa-Britanniassa suosio kasvoi 309 prosenttia.

"Pitkään aikaan ei ole nähty elokuvaa, joka nousee näin suureksi hitiksi."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Pitkään aikaan ei ole nähty elokuvaa, joka nousee näin suureksi hitiksi ja ohjailee samalla vahvasti myös trendejä. Hiukan sama ilmiö nähtiin vuosi takaperin Top Gun: Maverick -elokuvan kanssa, kun Ray-Ban Aviator -lasien suosio ponnahti palvelussamme selvästi, mainitsee Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.

Kiinnostus tuotteita kohtaan on nostanut myös niiden hintoja. Suomessa hinnat nousivat touko-heinäkuun aikana keskimäärin 11 prosenttia