Media

ūüĒć Asiakaslehdet pesev√§t journalistiset aikakauslehdet lukijam√§√§rill√§√§n ‚Äď kolmen suositun asiakasmedian p√§√§toimittajaa kertoo syyn

Asiakasmedioilla rakennetaan brändiä sekä parannetaan ja tuetaan asiakaskokemusta. "Kun tehdään asiakaskunnalle merkityksellistä sisältöä, voidaan saavuttaa jotain sellaista, mitä taktisella mainonnalla ei voida", sanoo Veikkauksen X:n vastaava päätoimittaja Tero Salonen.
Kuva:
Blair Flaser / Unsplash
ūüĒć Asiakaslehdet pesev√§t journalistiset aikakauslehdet lukijam√§√§rill√§√§n ‚Äď kolmen suositun asiakasmedian p√§√§toimittajaa kertoo syyn

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Asiakasmediat ovat tärkeä palikka brändin rakennuksessa. Asiakasmedian avulla yritys voi parhaimmillaan saavuttaa miljoonia lukijoita ja sitouttaa asiakkaita jopa vuosikymmeniksi.

Suosituimmat asiakasmediat ovat Aikakausmedian mukaan Yhteishyvä ja Pirkka, jotka pesevät lukijamäärillään monet journalistiset aikakauslehdet. Mikä tekee asiakasmedioista niin suosittuja tänä aikana, kun kuluttajien huomiosta kilpaillaan enemmän kuin koskaan?

Tätä juttua varten on haastateltu kolmen suomalaisen asiakasmedian päätoimittajaa. Medioista kahta, SOK:n Yhteishyvää ja Alkon Etikettiä, julkaistaan sekä printtinä että verkossa. Veikkauksen X puolestaan on pelkästään verkkomedia.

Vaikka painetun lehden kustannukset voivat olla suuret, on printtilehden strateginen hyöty kuitenkin niin suuri, että se kannattaa, haastatteluissa todetaan. Niissä kävi ilmi myös se, että asiakasmedioita yhdistää elämyksellisyys ja kokemuksellisuus. Ne pyrkivät olemaan valon pilkahduksia muutoin melko synkänsävyisessä mediakentässä. Tavoitteena onkin usein luoda lukijalle hyvää mieltä.

SOK:n Yhteishyvä: haastaviakin aiheita, mutta hyvän kautta

Yli kaksi miljoonaa lukijaa saavuttavaa, Suomen luetuinta aikakauslehteä eli S-ryhmän asiakaslehteä Yhteishyvää on julkaistu vuodesta 1905. Lehden alkuperäisenä tavoitteena oli kertoa osuustoiminnasta, ja siitä lehdessä on yhä tänä päivänäkin pohjimmiltaan kyse. 

‚Äď Yhteishyv√§ on onnistunut puhuttelemaan suomalaisia. K√§sittelemme my√∂s yhteiskunnallisia ja joskus haastaviakin aiheita, mutta pyrimme l√∂yt√§m√§√§n n√§k√∂kulman aina hyv√§n kautta, sanoo Yhteishyv√§n p√§√§toimittaja Sanna Suokko.

Yhteishyvän yksi painettu numero saa keskimäärin yli kaksi miljoonaa lukijaa.

Hän uskoo, että Yhteishyvän menestys perustuu pitkälti siihen, että lehti on onnistunut elämään vuorovaikutuksessa asiakaskunnan kanssa. Pyrkimyksenä on, että lukijalle jää hyvä mieli. 

Painetun lehden tekeminen on kallista. Printtilehden suoran kaupallisen hyödyn todentaminen on haastavaa, mutta Suokko uskoo, että painetun lehden strateginen hyöty on merkittävä.

‚Äď Kaupan alan ja median k√§yt√∂n digitalisoituminen on vaikuttanut my√∂s asiakasmedioihin. Kilpailukentt√§ on nyky√§√§n ihan toisenlainen kuin ennen. Kyse on siit√§, miten saamme sitoutettua lukijat kaiken media√§hkyn keskell√§ juuri meid√§n sis√§lt√∂ihimme.¬†

Suokon mukaan monimediaisuus on tärkeää, mutta painettu lehti on edelleen tärkeä monelle S-ryhmän asiakkaalle. 

‚Äď Printill√§ on vahva yleis√∂, ja printti on hyv√§ erottautumiskeino kaiken digi√§hkyn keskell√§. Digisis√§ll√∂ll√§ on haastavaa saada lukijoita sitoutumaan yht√§ pitk√§ksi aikaa kuin laadukkaalla aikakauslehdell√§.

Digitalisaation yleistyttyä Yhteishyvä on kehittynyt sen mukana. Yhteishyvä on jo pitkään ollut monikanavainen media ja suosittu myös verkossa. Nyt käynnissä on Suokon mukaan murros, sillä kuluttajien mediankäyttö muuttuu. Siksi painetun lehden osuutta pienennetään, ja kotiin postituksesta siirrytään myymäläjakeluun. Verkkosisältöihin puolestaan aletaan panostaa enemmän.

Alkon Etiketti: pitkäjänteistä nojatuolimatkailua

Alko Oy:n asiakaslehti Etiketti on palkittu alan kilpailuissa useaan kertaan. Marraskuussa 2022 Etiketti pokkasi International Content Marketing Awardseissa hopeamitalin Best use of print -sarjassa. Etiketin painosmäärä on noin 240 000, lisäksi verkossa julkaistut artikkelit saavat lähes 40 000 katselukertaa.

‚Äď Uskon, ett√§ menestyksen taustalla on pitk√§j√§nteinen tekeminen ja sopiva uudistuminen. Aikausmedian tekem√§n tutkimuksen mukaan lukijoistamme 73 prosenttia on seurannut julkaisua yli viisi vuotta, sanoo Etiketin p√§√§toimittaja Sari Karjalainen.

Asiakasmedioiden keskeisimmiksi tehtäviksi Karjalainen sanoo brändin rakentamisen sekä asiakaskokemuksen tukemisen ja parantamisen. Hänen mukaansa printtilehdissä on myös eräs keskeinen hyöty.

‚Äď Harvassa muussa formaatissa pystyy t√§n√§ p√§iv√§n√§ jakamaan kerralla niin monipuolisen kokonaisuuden viestej√§ asiakkaalle.

Karjalainen kertoo, että Etiketin lukijat ovat kiinnostuneita hyvin monenlaisista jutuista, eikä mikään juttutyyppi nouse ylitse muiden. Eniten spontaania palautetta ja kehuja kuitenkin tuovat ruoan ja juoman yhdistämiseen ja resepteihin sekä ruoka- ja juomakulttuuriin liittyvät jutut. 

Etiketti on palkittu useilla palkinnoilla, kuten suomalaisen Edit-kilpailun vuoden asiakasmediana vuonna 2021.

Etikettiä julkaistaan painettuna lehtenä, jota jaellaan Alkon myymälöissä. Lisäksi Alkon nettisivuilla julkaistaan verkkojuttuja ja Etiketin näköislehteä. Jutut eivät ole painetussa lehdessä ja verkossa täysin samanlaisia niiden erilaisten käyttötilanteiden vuoksi. 

Karjalainen sanoo, että painetun lehden ääreen pysähdytään pitkäksi aikaa, jolloin lukija voi tehdä vaikka nojatuolimatkan Ranskan viinialueille.

Karjalaisen mukaan visuaalisuuden merkitys on kasvanut viime vuosina. Visuaalisuudella rakennetaan tunnelmaa ja pyritään pysäyttämään lukija viestin äärelle.

Veikkauksen X: vastavoima nopealle mediavirralle

Veikkauksen X on verkossa julkaistava asiakasmedia. Lukijoita verkkolehden jutut keräävät kymmeniä tuhansia ja yksittäiset jutut vieläkin enemmän.

Raha-automaattiyhdistyksen asiakaslehti Raymondia alettiin julkaista vuonna 2011. Printin ohelle tuli verkkojulkaisu kolme vuotta myöhemmin. Julkaisun nimi muutettiin X:ksi vuonna 2018 ja julkaisu siirrettiin kokonaan verkkoon. Vuotta aiemmin Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus ja Fintoto olivat yhdistyneet Veikkaukseksi.

‚Äď Printti√§ olisi nasta tehd√§, mutta siit√§ on tullut luksustuote. Veikkauksella on yli kaksi miljoonaa kanta-asiakasta. Meill√§ ei olisi varaa painaa niin montaa lehte√§, joten kenelle lehti annettaisiin?, pohtii X:n vastaava p√§√§toimittaja Tero Salonen.

X:n lukijoita kiinnostavat erityisesti pitkät ja tarinalliset jutut, laajat henkilökuvat ja reportaasit. Juttujen teemoissa nousee esiin yhteiskunnallinen vastuullisuus ja sen vastapainona omintakeinen huumori. 

X:n lukijakunta koostuu suurimmaksi osaksi 18‚Äď34-vuotiaista. Lehden lukijat ovat nuorempia kuin Veikkauksen asiakkaat keskim√§√§rin.

Salonen uskoo, että hyvät tekijät ja laatu sekä rohkeus luoda omannäköistä sisältöä vetoavat lukijoihin. 

‚Äď Varsinkaan reportaaseja ei Suomen mediassa liiemm√§lti ole. Lukijoita tuntuu kiinnostavan pitk√§t draaman kaaret. Haluamme pit√§√§ my√∂s √§√§nemme ajassa kiinni. Uskon, ett√§ n√§m√§ ovat erottautumiskeinojamme nopean mediavirran keskell√§.

Asiakasmediat ovat saavuttaneet maineen laadukkaina julkaisuina. Salonen uskoo tulevaisuuden olevan valoisa asiakasmedioille.

‚Äď Kun tehd√§√§n asiakaskunnalle merkityksellist√§ sis√§lt√∂√§, voidaan saavuttaa jotain sellaista, mit√§ taktisella mainonnalla ei voida. Sis√§lt√∂jen avulla voidaan esimerkiksi sitouttaa lukijoita ja tarjota heille uusia kokemuksia.

Näin suomalaiset lukevat aikakauslehtiä

Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet 2022:

  1. Yhteishyvä 2 119 000
  2. Pirkka 1 677 000
  3. Terveydeksi! 759 000
  4. Avainapteekit 605 000
  5. Taloustaito 456 000

Neljän luetuinta aikakauslehteä on asiakaslehtiä.

Lukijamäärältään suurimmat aikakausmediat (kokonaistavoittavuudeltaan) 2022:

  1. Yhteishyvä 2 200 000
  2. Pirkka 1 734 000
  3. Me Naiset 1 344 000
  4. Seiska 1 169 000
  5. Terveydeksi! 845 000

Asiakaslehtiä luetaan keskimäärin 36 minuuttia (naiset 40 min, miehet 29 min) (2022)

‚Äć

Lähde: Kansallinen Mediatutkimus, Aikakausmedia

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa