Näkökulma

Asiakas halusi puhua arvoista, toimisto ei – toimisto ei saanut asiakkuutta, verkosto sai

Olen kieltäytynyt urani aikana kolmesta asiakkuudesta arvoristiriitojen vuoksi, mutta arvoista avoimesti puhuminen on myös tuonut minulle asiakkuuksia. Niin tälläkin kertaa, kirjoittaa Anssi Järvinen.
Kuva:
Asiakas halusi puhua arvoista, toimisto ei – toimisto ei saanut asiakkuutta, verkosto sai

Osallistuin viime viikolla mielenkiintoiseen palaveriin. Eräs huomattava suomalainen brändi oli kasannut kaltaisistani itsenäisistä suunnittelijoista koostuvan tiimin markkinointinsa ja viestintänsä toteuttamiseen. 

Asiakas oli tavannut myös muutamia perinteisiä toimistoja, mutta päätyi verkostomallisesti toimivien spesialistien muodostamaan kollektiiviin useammastakin syystä.  Kustannustehokkuus sekä suunnittelijoiden henkilökohtainen sitoutuminen asiakkaan toimeksiantoihin ja arvomaailmaan eivät olleet niistä vähäpätöisimmät.

Asiakkaalle oli tärkeää, että meillä jokaisella olisi selkeä ja kirkas maali, johon pyrkiä. Siksi markkinointijohtaja oli kutsunut meidät – kuusi markkinointiviestinnän eri osa-alueen taitajaa – koolle. 

Kokenut markkinointikonkari halusi keskustella kanssamme eritoten arvoista.

Markkinointijohtaja kertoi, ettei yksikään kolmesta varsin nimekkäästä vanhan mallin mukaisesti toimivasta toimistosta ollut kertonut yltäkylläisissä toimistopresentaatioissaan mitään arvoistaan.

Ilokseni huomasin, että Cannesissa jo toissa kesänä paljon puhuttu ja esillä ollut Value & Purpose Match markkinointiviestinnän ostajien ja tuottajien välillä on rantautumassa myös Pohjolan perukoille. 

Markkinointijohtaja kertoi, ettei yksikään kolmesta varsin nimekkäästä vanhan mallin mukaisesti toimivasta toimistosta ollut kertonut yltäkylläisissä toimistopresentaatioissaan mitään arvoistaan. Ei sanaakaan. Ei edes purposestaan , jollainen hieman pilke silmäkulmassa kirjoitettuna kuuluu ainakin minun perussettiini.

Vietimme lähes kolme tuntia helsinkiläisen hotellin aamiaishuoneen yhteydessä olevassa neuvotteluhuoneessa. Asiakas tiedusteli jokaiselta valituksi tulleelta henkilöltä, miten hänen esittämänsä arvot ovat käytännössä ohjanneet hänen liiketoimiaan. 

Vuorollani kerroin, että olen pitkän urani aikana kieltäytynyt kolmesta toimeksiannosta tai asiakkuudesta, sillä ne olisivat olleet ristiriidassa arvojeni kanssa. 

Ensimmäinen oli erään poliittisen puolueen eduskuntavaalikampanjan suunnittelu. Koin, ettei kyseinen puolue voisi saada minulta täysipainoista suoritusta, sillä en uskonut pystyväni puijaamaan itseäni antamaan kaikkeani esittääkseni kiehtovasti sellaisia ajatuksia, joihin en itse oikein uskonut.

En halunnut edesauttaa täysin moraalittoman toimialan nilkkimäisen yrittäjän liiketoimintaa millään tavoin.

Toinen oli takavuosina Fennovoiman asiakkuus. En kieltäytynyt siitä siksi, että olisin ydinvoimavastainen. Vetäytyin projektista siksi, että päätös valita ydinvoimalan toimittajaksi Venäjän valtion omistama strateginen ja myös terroristivaltion ydinaseteollisuudesta vastaava Rosatom tehtiin vähintäänkin epämääräisissä olosuhteissa. 

Kyseenalaistin Fennovoiman ydinvoimalahankkeen Helsingin Sanomien sivuilla vielä tammikuussa 2022. Vain reilua kuukautta ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

Kolmas kieltäytyminen liittyi pikavippifirman brändin kirkastamiseen. En halunnut edesauttaa täysin moraalittoman toimialan nilkkimäisen yrittäjän liiketoimintaa millään tavoin.

Mutta arvoista avoimesti puhuminen on myös tuonut asiakkuuksia. Ja kun maailmankatsomus on keskusteluissa napsahtanut kohdalleen, on asiakassuhteista muodostunut poikkeuksetta luottamuksellisia, avoimia ja hedelmällisiä kumppanuuksia. 

Sellaisen eteen kannattaa nähdä vaivaa. Niin nytkin. 

Yhteiset päämäärät voidaan saavuttaa vain, jos yhteistyötä ohjaavat jaetut arvot.

Pian hyvin moderoidussa palaverissa asiakkaan ja meidän muidenkin arvot peittivät post-it-lappuina neukkarin yhden seinän. Jäsensimme niistä kolme ajatuspilveä, joille annoimme nimet. 

Yksi pilvi hahmotti yhteisen hankkeemme suhdetta ympäröivään yhteiskuntaan, yksi yhteisiä tavoitteita ja yksi yhteistyömme periaatteita, joihin hädän hetkellä nojata. 

Näin olimme rakentaneet yhteistyötämme ohjenuorat. Kirjatuksi tuli asioita laskutuksen läpinäkyvyydestä ja palaverikäyttäytymisestä sekä ehdotusten kommentointikäytännöistä aina diversiteetin ja yhdenvertaisuuden edistämisen muotoihin. Eli suuntaviivoja hyvin käytännönläheisistä asioista ylväisiin lausumiin.

Mutta kuitenkin sellaisiin, joihin kaikki pystyivät sitoutumaan. Ja siitä merkiksi ne allekirjoittamaan.  

Ihan vaan vinkiksi myös muille markkinointiviestinnän parissa puuhasteleville: uuden kumppanin kanssa näin toimien yhteisiin päämääriin pyrkiminen on huomattavan antoisaa. Jopa innostavaa.

Epäilemättä sama metodi olisi sovellettavissa myös muilla estradeilla. Esimerkiksi erilaisten tahojen vääntäessä keskenään tasavaltaan hallitusta. 

Yhteiset päämäärät voidaan saavuttaa vain, jos yhteistyötä ohjaavat jaetut arvot.

Anssi Järvinen on kokenut bränditerapeutti. Hän tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa