Amazonin suosio verkkokauppana kasvaa suomalaisten keskuudessa tällä hetkellä jo nopeammin kuin Temun, selviää paketti- ja logistiikkayhtiö Postnordin kuluttajatutkimuksesta.
Suomalaiset tekevät tällä hetkellä eniten verkko-ostoksia Zalandosta (29 %), Temusta (25 %) sekä Amazonista (16 %).
Amazonin suosio on kasvanut viime vuodesta kolmella prosenttiyksiköllä, kun taas Temun on kasvanut vain yhdellä. Zalandon suosio on puolestaan laskenut kahdella prosenttiyksilöllä.
Amazonia suosivat selvästi eniten nuoret (18–29-vuotiaat), joista 41 prosenttia on ostanut tuotteita Amazonista viimeisen kolmen kuukauden aikana.
30–49-vuotiaat suosivat eniten Zalandoa (30 %), joka oli myös edelleen nuorten keskuudessa suosituin yksittäinen markkinapaikka (48 %). Temu oli suosituin kauppapaikka vain kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, 50–64-vuotiaat (28 %) sekä 65–79-vuotiaat (34 %).
Koko Pohjoismaiden tasolla tarkasteltuna (pois lukien Islanti) Kiinasta on tullut selvästi suosituin maa verkko-ostoksille. Suomessa suosituin maa on kuitenkin edelleen Ruotsi (30 %), mutta Kiina (28 %) ja Saksa (27 %) ovat jo lähellä.
– Ruotsin kruunun heikko tila tarkoittaa, että suomalaiset voivat välillä löytää tuotteita halvemmalla naapurista. Kiinan tarjoamat kauppapaikat sen sijaan kilpailevat aivan omalla tasollaan hintojen suhteen. Mielenkiintoista on, että eri maat puhuttelevat selvästi joitain ikäryhmiä paremmin kuin toiset. Nuoret suosivat Ruotsia, kun taas vanhemmat Kiinaa, Suomen Postnord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo tiedotteessa.