
Marraskuussa Alkon myymälöissä ei jaossa olekaan Etiketti-lehti, vaan Zetiketti.
Alkon asiakaslehti Etiketti täytti tänä vuonna 60 vuotta, ja sen kunniaksi Alko päätti luoda lehdestä erikoisnumeron, jossa nuorten ääni pääsee esiin.
Lehden tekijäjoukossa on mukana ryhmä z-sukupolven edustajia. Mukana olivat valokuvausta opiskeleva Oskari Holopainen, 22, kotimaisesta ruoasta kiinnostunut Milla Honkanen, 31, Etikettiä tuottavassa Generossa työskentelevä Santeri Kinnunen, 23, somen yhteydestä ihmisten ruokavalintoihin pro gradu -tutkielman tehnyt Hanna Kiventöyry, 26, markkinointia tekevä Rosa Larkamaa, 23, sekä 3D-animointia opiskeleva Anni Wallenius, 21.
Nuorten aikuisten työryhmä suunnitteli Zetiketti-erikoisnumeron yhdessä vakituisen toimituksen kanssa. Nuoret tuottivat Etiketti-sisältöä myös somekanaviin.
– Halusimme kuulla Z-sukupolven näkökulmia ja selvittää, mitkä juoma- ja ruokamaailman aiheet nuoria aikuisia tällä hetkellä kiinnostavat. Lisäksi oli kutkuttavaa tuoda yhteen z-sukupolvi ja perinteinen printtilehti. Samalla nuoret saivat kokeilla media-alan työtä käytännössä. Lehti sai nimekseen Zetiketti z-sukupolven mukaan, Etiketin päätoimittaja Sari Karjalainen kertoo.
Yksi nuorten tekijöiden esiin nostama ilmiö oli nuorten yksinäisyys. Koronavuosien jälkeen yhä useampi alkoi kaivata ihmisten tapaamista ja yhteisöllisyyttä. Myös ruoan hinta askarrutti: miten onnistuu monipuolinen ruoanlaitto opiskelijabudjetilla?
Kaikki ryhmän havainnot ja ideat näkyvät Zetiketin erikoisnumerossa. Lehdestä löytyy muun muassa artikkeli ystävien löytämisestä. Juomasuositukset ja ruokaohjeet on sovitettu pieneen budjettiin.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä