Kuva: Alko
Media

Alko toi asiakaslehtensä lähemmäksi nuoria – Etiketin erikoisnumeron tekemisessä mukana Z-sukupolven edustajia

17.11.2025 8:40
Mikko Perttunen
Kaikki ryhmän havainnot ja ideat näkyvät lehdessä.

Marraskuussa Alkon myymälöissä ei jaossa olekaan Etiketti-lehti, vaan Zetiketti.

Alkon asiakaslehti Etiketti täytti tänä vuonna 60 vuotta, ja sen kunniaksi Alko päätti luoda lehdestä erikoisnumeron, jossa nuorten ääni pääsee esiin.

MAINOS

Lehden tekijäjoukossa on mukana ryhmä z-sukupolven edustajia. Mukana olivat valokuvausta opiskeleva Oskari Holopainen, 22, kotimaisesta ruoasta kiinnostunut Milla Honkanen, 31, Etikettiä tuottavassa Generossa työskentelevä Santeri Kinnunen, 23, somen yhteydestä ihmisten ruokavalintoihin pro gradu -tutkielman tehnyt Hanna Kiventöyry, 26, markkinointia tekevä Rosa Larkamaa, 23, sekä 3D-animointia opiskeleva Anni Wallenius, 21.

Nuorten aikuisten työryhmä suunnitteli Zetiketti-erikoisnumeron yhdessä vakituisen toimituksen kanssa. Nuoret tuottivat Etiketti-sisältöä myös somekanaviin.

– Halusimme kuulla Z-sukupolven näkökulmia ja selvittää, mitkä juoma- ja ruokamaailman aiheet nuoria aikuisia tällä hetkellä kiinnostavat. Lisäksi oli kutkuttavaa tuoda yhteen z-sukupolvi ja perinteinen printtilehti. Samalla nuoret saivat kokeilla media-alan työtä käytännössä. Lehti sai nimekseen Zetiketti z-sukupolven mukaan, Etiketin päätoimittaja Sari Karjalainen kertoo.

Yksi nuorten tekijöiden esiin nostama ilmiö oli nuorten yksinäisyys. Koronavuosien jälkeen yhä useampi alkoi kaivata ihmisten tapaamista ja yhteisöllisyyttä. Myös ruoan hinta askarrutti: miten onnistuu monipuolinen ruoanlaitto opiskelijabudjetilla?

Kaikki ryhmän havainnot ja ideat näkyvät Zetiketin erikoisnumerossa. Lehdestä löytyy muun muassa artikkeli ystävien löytämisestä. Juomasuositukset ja ruokaohjeet on sovitettu pieneen budjettiin.