Kolumni

Älä mene halpaan – myynti ja markkinointi ovat tulevaisuuden työelämän supervoimat

6.6.2025 8:51
Marica Thorén
Myyntiä ja markkinointia ei useinkaan ymmärretä alan ulkopuolella. Siksi niihin liittyviä työelämätaitojakaan ei arvosteta, Marica Thorén kirjoittaa.

Tulevaisuuden työelämätaitoja listataan nyt joka suunnasta. Näin teki myös Professio yhdessä Taloustutkimuksen kanssa ja kysyi 2 000 suomalaiselta, mitkä työelämätaidot he kokevat tulevaisuudessa olevan entistä tärkeämpiä. Listan kärjessä keikkuu tekoälyosaaminen. Ei hätkähdytä – teknologia on osa arkea ja tulevaisuutta.

Mutta kylmä hiki nousee, kun katsoo listan pohjaa. Sinne on sysätty myynti ja markkinointi. Vastaajista vain viisi prosenttia on sitä mieltä, että markkinointiosaaminen on tulevaisuudessa entistä tärkeämpää. Myyntiosaamisen suhteen luku on kuusi prosenttia. Tekoälyosaamista entistä tärkeämpänä pitää 68 prosenttia vastaajista.

Miten ihmeessä olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa näihin kahteen koko liiketoiminan selkärankaan liittyvien työelämätaitojen merkitys tulevaisuudessa nähdään niin vähäisenä?

Miten voi olla, että myynti ja markkinointi, jotka kirjaimellisesti mahdollistavat sen, että jokin tuote tai idea päätyy ylipäänsä ihmisten tietoon, ovat tässä kehityskulussa pohjasakkaa?

Olen huolissani. Sekä siitä, että kysely antaa tällaisen tuloksen – ja myös siitä, että joku ottaa tuloksesta suuntaa tulevaisuuteensa. Väitän, että kyselyn datan taustalla elää vakava väärinymmärrys.

Myynti on ongelmanratkaisua, kuuntelemista, rakentavaa vuorovaikutusta.

MAINOS

Myynti ei ole enää pitkään aikaan ollut sitä, että joku runnoo tuotteen väkisin ostoskassiin. Se on ongelmanratkaisua, kuuntelemista, rakentavaa vuorovaikutusta.

Mainonta on vain jäävuoren huippu. Markkinointi on strategiaa, asiakasymmärrystä, tuotekehityksen tuki, brändin rakentamista. Se on liiketoiminnan suunnannäyttäjä, joka yhdessä myynnin kanssa mahdollistaa koko organisaation suunnan ja olemassaolon.

Myyntiä ja markkinointia ei useinkaan ymmärretä alan ulkopuolella. Ja jos niitä ylipäänsä ymmärretään, niitä useimmiten arvioidaan väärin. Myynti mielletään yhä tyrkyttämiseksi, markkinointi pelkäksi mainostamiseksi. Ei ihme, että niiden arvoa ei tunnisteta – saati arvosteta.

Yritykset ja organisaatiot, jotka eivät anna myynnin ja markkinoinnin osaamisalueille strategista painoarvoa, jäävät jälkeen. Ne eivät kuule asiakasta. Eivät sopeudu. Eivät kasva. Ja kun tämä on ymmärretty, tarvitaan ihmisiä jotka osaavat myyntiä ja markkinointia.

Tämän haluan sanoa jokaiselle, joka suunnittelee osaamistaan tulevaisuuden työelämää varten: ilman myyntiä ja markkinointia maailma ei saa tietää hyvästäkään ideastasi. Ei tuotteestasi, ei palvelustasi, ei innovaatiostasi – vaikka tekoäly olisi ollut sen taustalla tukena.

Tekoäly on apurisi, työkalusi ja renkisi. Jos jotain pitäisi nyt oppia, niin ei pelkästään tekoälyn promptaamista, vaan sitä miten sinä myyt ideasi, miten kerrot tarinasi, ja miten saat toisen uskomaan siihen kanssasi.

Älä siis mene halpaan ja ohita myyntiä ja markkinointia. Ne ovat nyt ja aina työelämän supervoimia, aivan jokaiselle.

Kirjoittaja on MarkkinointiKollektiivin toimitusjohtaja.

MAINOS