Kolumni

Ajatusjohtaja on tulevaisuuden suunnannäyttäjän aidosti ansaittu status – ei bisneksen tai henkilön brändäyksen klisee

18.10.2023 7:05
Oona Kankkunen
Ajatusjohtaja ei ole titteli, jonka voit ostaa mainoskampanjalla tai vain kirjoittaa verkkoon. Se on status, joka ansaitaan. Et voi olla ajatusjohtaja, jos et uskalla erottua joukosta, ottaa riskejä ja haastaa vallitsevia normeja, kirjoittaa Oona Kankkunen.

Ajatusjohtajan status kiinnostaa yhä useampia, eikä ihme. Sen avulla erotut kilpailijoistasi, saat yleisösi ajattelemaan juuri sinua asiantuntijana, taklaat hintakeskusteluita ja palveluistasi ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin muiden vastaavista. 

Mutta mistä tiedät olevasi ajatusjohtaja – vai luuletko vain olevasi?

Olen kuullut monta kertaa yritysjohtajien hehkuttavan, kuinka heidän yrityksensä on "alansa ajatusjohtaja" tai ”suunnannäyttäjä”. Todellisuudessa näiden ”ajatusjohtajayritysten” ihmiset, teot ja sisällöt hukkuvat massaan, eivätkä nuo yritykset toimi aidosti suunnannäyttäjinä.

Ajatusjohtajuus on status, jonka saavuttaa toimialallaan tuottamalla uusia ideoita ja näkemyksiä. 
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ajatusjohtajuus ei ole vain hieno verkkosivulla mainittava tituleeraus tai PowerPoint-dioissa viljeltävä termi. Se ei ole vain näkyvyyden ilmatilan herruutta tai tuhansia sosiaalisen median seuraajia. Suunnannäyttäjä kun ei ole status, jonka voit ostaa mainoskampanjalla tai vain kirjoittaa verkkoon. Se on status, joka ansaitaan.

Välillä tuntuu, että ajatusjohtajuus on nykypäivän yritysmaailman hypeä, jolla halutaan organisaation menestystä, mutta sen eteen ei olla valmiita toimimaan. Tosiasiassa ajatusjohtajuus on status, jonka saavuttaa toimialallaan tuottamalla uusia ideoita ja näkemyksiä. 

Ajatusjohtaja ei pelkästään reagoi muutokseen. Hän luo sen. Ajatusjohtajuus on visionääristä suunnannäyttämistä, joka vaatii kykyä ja tahtoa astua aina ensimmäisenä esiin, ja ottaa kantaa.

Suunnannäyttäjä ei vain haasta nykyistä status quota vaan jopa määrittää tulevaisuuden suunnan.

Suunnannäyttäjä ei vain haasta nykyistä status quota vaan jopa määrittää tulevaisuuden suunnan. Hän näkee, mihin maailma on menossa ennen kuin muut edes ymmärtävät etsiä sitä suuntaa. Tänä päivänä on selvää, että ennakointi, joka auttaa yleisöä ja yritystä ymmärtämään tulossa olevia trendejä ja muutoksia ja valmistautumaan niihin, on erittäin tärkeää.

Ajatusjohtaja luo standardit, joihin muut pyrkivät. Vähän kuin olympialaisissa: ei riitä, että pääset finaaliin, vaan haluat olla se, joka asettaa uuden maailmanennätyksen. Eikä ajatusjohtajuuden arvo ole pelkkää brändin kiillotusta ja vetovoimaa. Se on on myös kyky vaikuttaa ja ohjata asiakkaiden, sidosryhmien ja kilpailijoiden päätöksiä. 

Älä siis pelaa turvallisesti, koska ajatusjohtajuus vaatii rohkeutta. Et voi olla suunnannäyttäjä, jos et uskalla erottua joukosta, ottaa riskejä ja haastaa vallitsevia normeja.

Et voi olla suunnannäyttäjä, jos et uskalla erottua joukosta, ottaa riskejä ja haastaa vallitsevia normeja.

Muista, että ajatusjohtajuus edellyttää syvällistä ymmärrystä toimialastasi, sen haasteista ja tulevaisuuden näkymistä. Ajatusjohtaja jakaa tietoa jakaa avoimesti, osallistuu aktiivisesti ja johtaa keskusteluita. 

Mitä aidosti uutta ja arvokasta tietoa ja osaamista sinun yrityksessäsi on? Mikä tekee yrityksestäsi erityisen? Mitkä ovat yleisösi, keihäänkärjet ja erottautumistekijät? Entä uniikki viestisi ajatusjohtajuutesi kiteyttämiselle ja esiin tuomiselle? Miten aidosti autat ja näytät suuntaa?  

Ajatusjohtaja voi olla ihminen, brändi tai yritys, mutta ajatusjohtajuutta rakentaa aina ihminen. Sellainen visionäärinen ihminen, joka johtaa toimialaansa tai aihepiiriään ja siihen liittyviä keskusteluita pitkäjänteisesti ja rohkeasti.  

Haastan sinut miettimään, ketkä yrityksesi ihmiset ovat valmiita astumaan etulinjaan ja vaikuttamaan. Ketkä ovat kyvykkäitä rakentamaan tietänne kohti yleisönne ”top of mind” -paikkaa? Kukaan ei rakenna yrityksen ajatusjohtajuutta yksin. Se tehdään yhdessä.

Sosiaalista myyntiä ja sisältömarkkinointia painotetaan enemmän kuin koskaan, mutta niiden strategiat loistavat poissaolollaan. Tätä sekä liiketoiminnasta ja asiakasymmärryksestä lähtevän myynnin ja markkinoinnin yhteistyön puutetta ihmettelee kolumneissaan sosiaalisen myynnin ja sisältömarkkinoinnin ammattilainen Oona Kankkunen.