Bernerin Vastuullisuuden jäljet tavoittelee sekä Vuoden aikakauslehtimainoksen että Vuoden aikakausmediakampanjan titteliä. Kuva: Berner Oy
Media

Aikakausmedioiden parhaat palkitaan toukokuussa – tässä ovat Editkilpailun vuoden 2023 finalistit

5.4.2024 10:39
Mikko Perttunen
Markkinoinnillisissa sarjoissa hallitsee Berner.

Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2023 finalistit on julkistettu.

Aikakausmedian järjestämään Editkilpailuun lähetettiin yhteensä 356 ehdotusta vuoden parhaista töistä ja tekijöistä. Niiden joukosta tuomaristot ovat valinneet jokaisen sarjan kolme parasta. Kilpailussa oli yhteensä 16 sarjaa, joista 13 oli toimituksellisia ja kolme markkinoinnillisia.

Vuoden aikakauslehtimainoksesta kisaavat Aarikka Oy:n Me olemme pyöreitä, jotta sinussa voi olla särmää -mainos, Berner Oy:n Vastuullisuuden jäljet ja Fat Lizard Brewingin Lyömätön trio.

Vuoden aikakausmediakampanja-kategoriassa ovat puolestaan ehdolla Berner Oy:n M2 Beauté Eyelash Activating Serum -kampanja ja jo edellä mainittu Vastuullisuuden jäljet sekä Lohjan kaupungin Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite.

Vuoden asiakasmedia -sarjassa ehdolla ovat Helsingin Sataman Kaija, Keskon Pirkka, ja Valio Aimo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suosituimmat sarjat olivat Vuoden aikakauslehtikansi, johon lähetettiin 67 kantta, sekä Vuoden aikakausmediajuttu, johon lähetettiin 54 juttua. Kaikkien aikojen ennätys tehtiin Vuoden yleisömedia -sarjassa, johon tuli kaiken kaikkiaan 27 ehdotusta. Myös Vuoden video tai audio -sarjan osallistujamäärä kasvoi, mikä kertoo erityisesti audion kasvavasta merkityksestä aikakausmedioissa.

Voittajat palkitaan Helsingissä 16. toukokuuta.

Kaikki Editkilpailu-finalistit

Vuoden yleisömedia

Demokraatti, Kustannus Oy Demokraatti

Talouselämä, Alma Talent Oy

Yliopisto-lehti, Helsingin yliopisto

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Arkkitehti, Suomen Arkkitehtiliitto

Ekonomi-lehti, Suomen Ekonomit

Kemia-Kemi, Kemian seurat / Era Content

Vuoden asiakasmedia

Kaija, Helsingin Satama Oy / Omnipress Oy

Pirkka, Kesko Oyj / Genero Oy

Valio Aimo -media, Valio Aimo Oy / Genero Oy

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Riikka Lehtovaara, Kotiliesi

Anna Sillanpää, ET-lehti

Anna Tuominen, Suomen Luonto

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Aapo Huhta, Suomen Kuvalehti, freelancer

Sanna Lehto, Image, freelancer

Juuso Westerlund, Image, freelancer

Vuoden aikakausmediajuttu

Tältä vulva oikeasti näyttää, HS Sport Digi 14.4.2023

Salaisuus, Kodin Kuvalehti 11/2023

Minä muistan Aleppon, Tekoja 3/2023

Vuoden lifestylejuttu

Kauneusvuoden parhaat, Gloria 12/2023

Turku paikallisten seurassa, Mondo 12/2023

Hellehelmat, Trendi 5/2023

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa

Apu360, A-lehdet Oy

Arkkitehti, Arkkitehtiliitto

TAUKO Magazine, TAUKOdesign Oy

Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys

Anna 23/2023, Otavamedia Oy

Ekonomi-lehti 1/2023, Suomen Ekonomit

Suomen Luonto 9/2023, Suomen luonnonsuojeluliitto

Vuoden digi

Apu360, A-lehtien ajankohtaismediat

Meillä kotona -kaupat, Meillä kotona

Suomen Luonnon digiarkisto, Suomen Luonto 

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Digi-Pirkka, Pirkka

TM Tuuma, Tekniikan Maailma

Tivi in English, Tivi

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Voisinko minäkin tappaa?, Apu360

Toukola & Kotiliesi, Kotiliesi

Kunnioittavasti, Nord Stream, Suomen Kuvalehti

Erikois-Edit

Briif-äänilehtipalvelun lanseeraus, Briif Technologies Oy

#nytriittää-kampanja, Eeva.fi ja A-lehtien naisten media

Vuoden turhakkesta ilmiö, Suomen Luonto

Vuoden aikakauslehtimainos

Me olemme pyöreitä, jotta sinussa voi olla särmää, Aarikka Oy

Vastuullisuuden jäljet, Berner Oy

Lyömätön trio, Fat Lizard Brewing Co.

Vuoden aikakausmediakampanja

M2 Beauté Eyelash Activating Serum, Berner Oy

Vastuullisuuden jäljet, Berner Oy

Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite, Lohjan kaupunki