Näkökulma

Aika on meille markkinoinnin tekijöille suurin riski – ja siitä markkinoinnin ostaja on valmis maksamaan

Hyvin tehty markkinointi säästää aikaa, muistuttaa Antti Sipilä.
Kuva:
Aika on meille markkinoinnin tekijöille suurin riski – ja siitä markkinoinnin ostaja on valmis maksamaan

Markkinointi säästää kaikkien aikaa. Kun onnistut tiivistämään arvolupauksen tai kertomaan tuotteen ominaisuuksista sisällössä, jota ihmiset katsovat vapaaehtoisesti verkossa, sinun ei tarvitse olla yhteydessä heihin. He ovat yhteydessä sinuun. 

Jos sisältö ei toimi, joudut tekemään uuden. Se vie aikaa. Markkinoinnin ostaja tietää sen. Kestää vielä lisää aikaa selvittää, miksi sisältö ei toimi ja mikä sitä vastoin voisi toimia. Kun inflaatio laukkaa ja työvoimapula hiipii, aikaa on yhä vähemmän käytettävissä.

Markkinoinnin ostajalla ei ole aikaa valita huolimatonta tekijää, jota joutuu mikromanageeraamaan niin, että oman työn sujuvuus kärsii. Ei ole aikaa valita kokematonta tekijää, joka ei pysty toteuttamaan valittua visiota. Ei ole aikaa hankkia työtä sellaiselta tekijältä, joka keskittyy vain rakentamaan omaa portfoliotaan.

Markkinointisisältöjen ja -kampanjoiden tuotantoon liittyvä ajankäytön riski ei ole vain julkaisun tai aineiston toimituksen muutaman päivän viivästyminen (mikä voi toki sekin olla katastrofaalista). Joskus koko homma täytyy tehdä uudestaan. Sekään ei kuitenkaan ole pahin riski.

Markkinointi on osa koko yrityksen tai yhteisön toimintaprosessia, jossa kaikki junan vaunut joutuvat jossain määrin odottamaan toisiaan.

Pahin riski on se, että tehdään sellaista sisältöä, joka on päällisin puolin hyvää, mutta joka ei toteuta markkinoinnin tavoitetta eli edistä myyntiä kuin välttävästi – eikä huomata, mikä sisällössä on vialla.

Markkinointi on nimittäin osa koko yrityksen tai yhteisön toimintaprosessia, jossa kaikki junan vaunut joutuvat jossain määrin odottamaan toisiaan. Jos juna ei liiku, ongelma korjataan ja virheestä opitaan. Mutta jos veturi käy vajaalla teholla ja juna silti liikkuu, ongelma voi jäädä pitkäksi aikaa huomaamatta. Syntynyt ajanhukka valuu organisaation kaikkiin osiin. Kasvun odotuksesta tulee pysyvä olotila. Sitä voi jatkua vuosikymmeniä.

Kun noin 10 prosenttia markkinointipäälliköistä oli koronakurimuksessa lomautettu (mikä muuten oli tosi outo idea), markkinointitoimistot ja freelancerit ottivat minkä tahansa työn mihin hintaan tahansa. Nyt tilanne on päinvastainen. Töitä on tarjolla ja kalenterit ovat tukossa. Tässä tilanteessa markkinoinnin tekijä toivottavasti tiedostaa, että suurin riski on aika, ja on valmis käyttämään omaa aikaansa tarjotakseen ja tuottaakseen asiakkaansa aikaa säästävää sisältöä – sekä pyytämään siitä korvausta suhteessa sen tuottamaan ajansäästöön eikä vain käytettyjen työtuntien mukaan.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia median pienistä suurista muutoksista. Sipilä on muun muassa videotuotantoyhtiön ja elintarvikeyhtiön perustanut markkinoinnin ammattilainen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa