Kolumni

Aggressiivista ja tökeröä laihdutusmarkkinointia Linkedinin yksityisviesteissä? Ei kiitos.

6.5.2025 9:40
Emmi Paunonen
"Naisten tarpeet huomioivaa reseptikirjaa" markkinoidaan Linkkarissa vastenmielisellä tavalla, Emmi Paunonen kirjoittaa.

Olen saanut Linkedinissä lyhyen ajan sisään kahdelta eri henkilöltä (joilla on sama sukunimi) samat yksityisviestit, joissa tarjotaan mahdollisuutta ladata ”naisten tarpeet huomioiva reseptikirja”. Kumpikaan ei ole kysynyt minun tarpeistani tai haluistani, vaan suoraan olettanut, että minä tällaista markkinointia haluan. En vastannut mitään, joten viestejä tuli lisää. “Saitko aiemman viestini?” “?”

Kysyin tarkemmin, mikä reseptikirjan idea on ja miksi lähettäjä olettaa minun sellaisen haluavan. Sain aika ympäripyöreän vastauksen, missä mainittiin muun muassa energiatason hallinta ja hormonitasapaino.

Kävin vilkaisemassa näiden henkilöiden Linkedin-profiileja. Tuli heti selväksi, että he tarjoavat laihdutuspalveluita – ja nopeilla tuloksilla. Huoh. Kummallakaan ei ole profiilissaan mainittu mitään koulutuksia, joten laillistettuja ravitsemusterapeutteja he tuskin ovat.

Postasin tämän (lähes saman tekstin) Linkediniin, ja kommenttikenttäni sekä inboxini räjähtivät viesteistä. Monet ovat saaneet näitä samoja viestejä, ja viestintää jatkaessaan keskustelu on mennyt todella törkeäksi. Ei ole uskottu ystävällisiä kieltäytymisiä, on laitettu pyytämättä Teams-kutsuja tai ehdotettu painonhallinnan palveluita ilman, että kukaan on sanonut sellaisia haluttavan. Perinteistä “kesä on tulossa, nyt kannattaa laihduttaa” -kulmaa on myös käytetty, mikä pistää aika todella vihaksi.

Kerroin tämän saman palautteen heillekin, mutta en ole saanut siihen mitään vastausta.

MAINOS

En ole ainoa, joka pohtii, mihin viestien lähettäminen perustuu. Onko selattu profiilikuvia ja ulkonäön perusteella oletettu, että tämä henkilö haluaa laihtua? Hävytöntä, aivan hemmetin hävytöntä. Tämä on valitettavan klassinen esimerkki yhteiskunnassamme valtaa pitävästä läskivihasta.

On mielestäni erittäin epäeettistä ja vaarallista, että he lähestyvät tällä tavalla ihmisiä, jotka eivät ole valinneet haluavansa saada ruokaan, syömiseen ja painonhallintaan liittyvää markkinointia. Itse olen estänyt painonhallinnan, laihduttamisen yms. aiheiden mainonnan niissä kanavissa, missä sen pystyy tekemään.

Meissä noiden viestien vastaanottajissa on monia syömishäiriöisiä ja häiriintyneeseen syömiseen taipuvaisia, joilla syömiseen liittyvät ajatukset voivat triggeröityä tuollaisista yksityisviesteistä aika pahasti. Meillä jokaisella on hyvin yksilöllinen hormonitoiminta, samoin kuin ruuansulatus, syömishistoria ja niin edelleen. Ei siis ole edes olemassa mitään universaalia, kaikille naisille sopivaa ruokavaliota.

Jos nämä viestien lähettäjät olisivat viitsineet edes vähän tehdä taustatutkimusta, he olisivat nopeasti tajunneet, että minä en ole kiinnostunut laihduttamisesta enkä tue dieettibisnestä. Siinäkään mielessä ei ole kovin järkevää markkinointia tällainen.

Tämä maailma ei kaipaa enää yhtään uutta dieettiä. Toivon todella, ettei tällainen ruokavalio- ja dieettipommitus jatku, ja että nämä henkilöt miettisivät markkinointitaktiikkaansa uudestaan. Kerroin tämän saman palautteen heillekin, mutta en ole saanut siihen mitään vastausta. Pitäisiköhän laittaa perään kyselyä. “Saitko aiemman viestini?” “?”

Emmi Paunonen on markkinoinnin moniosaaja, joka ajattelee paljon ja tuntee vielä enemmän. Paunonen työskentelee Markkinointiuutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.

MAINOS