Unsplash/Braden Collum
Ilmiöt

10.fi selvitti: Osaaminen ja tulosten mittaaminen suurimpana haasteena urheilusponsoroinnissa

18.3.2021 11:00
Toni Rajamäki
Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkein kanava urheilusponsoroinnissa.

Suomalaisen urheilusponsoroinnin suurimmat haasteet liittyvät osaamiseen ja tuloksien mittaamiseen, kertoo urheilumarkkinoinnin startup-yritys 10.fi:n kysely.

Selvityksen mukaan sosiaalisesta mediasta on tullut tärkein kanava urheilusponsoroinnissa, mutta vastaajista vain kaksi kolmasosaa oli mitannut somemarkkinointinsa tuloksia. Lähes viidennes ei ole mitannut sponsoroinnin toimivuutta millään tavalla, vaikka lähes kaikki vastaajat käyttävät somekanavia. Selvityksen perusteella kolmanneksi suurin haaste on resurssien puute.

10.fi:n perustaja Erkko Simsiö muistuttaa, että digitaalisuus tarjoaa sponsorointiin isoja mahdollisuuksia.

– Digitaaliset kanavat tarjoavat sponsoroinnille huikeita mahdollisuuksia. Sisällöissä voi panostaa luovuuteen, ja urheilijoiden kautta voidaan tavoittaa poikkeuksellisen sitoutuneita kohderyhmiä. Digikanavissa tuloksia voidaan mitata vaikka reaaliajassa, Simsiö sanoo.

Vastaajista lähes 95 prosenttia sanoi, että sponsorointi on näkynyt eniten urheilijan tai sponsoroinnin kohteena olevan organisaation somekanavissa. Seuraavaksi eniten sponsorointi on ilmennyt logonäkyvyytenä ja kolmanneksi eniten sponsoroitavan kohteen kotisivuilla. Kilpailu- tai ottelunäkyvyys oli vasta nelossijalla.

Selvityksen mukaan koronapandemian aikana urheilusponsoroinnissa on panostettu vaikuttajamarkkinointiin. Urheilijoiden ja seurojen somekanavat ovat nousseet aiempaa suurempaa rooliin, kun urheilutapahtumissa ei ole juuri nähty yleisöä.

– Vaikka poikkeusajat ovatkin haastaneet urheiluyhteisöä, on viimeisen vuoden aikana nähty paljon myös kekseliäitä ratkaisuja ja luovaa ajattelua. Kolmannes kyselyyn vastanneista uskoo, että sponsoripanostukset tulevat laskemaan tänä vuonna hieman, mutta toisaalta taas yli kolmannes uskoo niiden kasvavan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)