
Ympäristövastuullisuus vaikuttaa yhä useamman yrityksen tekstiilihankintoihin, mutta ei vielä nouse tärkeimmäksi päätöksentekokriteeriksi.
Tekstiilipalvelualan yritys Lindströmin yritysjohtajille tekemässä kyselyssä 56 prosenttia yrityksistä kertoo ympäristöystävällisyyden vaikuttavan olennaisesti tai ainakin jonkin verran yrityksen ostopäätöksiin. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista hankinnoista vastaavaa päättäjää.
Kolmanneksen mielestä se vaikuttaa ostopäätöksiin vain vähän, ja täysin merkityksettömänä sitä pitää 14 prosenttia vastaajista.
Kun yrityksiltä kysyttiin, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen enemmän kuin vastuullisuus, nousi tärkeimmäksi kriteeriksi laatu (71 %), toiseksi tuotteen sopivuus ja räätälöitävyys (64 %) ja kolmanneksi hinta (50 %).
– Vaikka vastuullisuus otetaan huomioon, se ei vielä ohita perinteisiä hankintakriteerejä. Kehitys viittaa siihen, että vastuullisuus on nyt enemmän odotusarvo kuin lisäarvo. Tämä on tärkeä viesti erityisesti niille yrityksille, jotka ovat rakentaneet brändinsä vastuullisuuden varaan: nyt erottautuminen vaatii konkretiaa, läpinäkyvyyttä ja kilpailukykyä myös hinnassa ja laadussa, Lindströmin Suomen maajohtaja Pasi Saarinen toteaa tiedotteessa.
Vastuullisuudella on kuitenkin suuri painoarvo yritysten maineessa. 81 prosenttia on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että tekstiilien ympäristöystävällisyys vaikuttaa heidän yritysmielikuvaansa ja työnantajakuvaansa.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä