Kansainvälinen kauppakamari (ICC) tiedotti kesälomien aikaan, että tiukentaa ympäristöväittämiä koskevia markkinointisääntöjään. Esimerkiksi tiettyjen sanojen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.
“Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) päivitetyt markkinointisäännöt tiukentavat etenkin ympäristöväittämillä markkinointia. Säännöt ovat paitsi tiukemmat, myös entistä yksityiskohtaisemmat”, Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta sanoo tiedotteessa.
Ympäristöväittämällä tarkoitetaan väittämää, jossa suoraan tai epäsuorasti viitataan tavaran tai palvelun ympäristövaikutuksiin tai esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyviin seikkoihin. Nämä seikat voivat liittyä tuotteen tai sen osan valmistamiseen, pakkaamiseen, jakeluun, kulutukseen tai vaikkapa hävittämiseen.
“Säännöt pätevät myös sellaiseen väittämään, jossa yritys ilmaisee pyrkimyksensä saavuttaa tietty ympäristöllinen tavoite. Jos yritys käyttää pyrkimyksellistä väittämää, sen on kyettävä osoittamaan selkeä suunnitelma, jolla tavoitteeseen päästään ilmoitetussa aikataulussa. Jos yrityksellä ei ole selkeää suunnitelmaa, markkinoinnin voidaan katsoa olevan harhaanjohtavaa”, Paloranta sanoo.
Päivitettyjen sääntöjen painopisteitä ovat muun muassa markkinointi alaikäisille, monimuotoisuus ja inkluusio.
ICC:n sääntöjen mukaan markkinoinnissa ei lähtökohtaisesti saa ilman täsmennystä käyttää yleisiä ja epämääräisiä ympäristöväittämiä. Tällaisia ovat muun ohessa sanat ympäristöystävällinen, ekologinen, vihreä, kestävä, ilmastoystävällinen ja vastuullinen. Ne ovat omiaan antamaan vaikutelman, ettei tuotteella tai toiminnolla ole ympäristölle haitallisia vaikutuksia tai että ympäristövaikutus on myönteinen. Yleisiä ympäristöväittämiä saa ICC:n markkinointisääntöjen mukaan kuitenkin käyttää, jos väittämän tueksi on esitettävissä erityisen vahvaa näyttöä.
”Sääntöjen tarkoituksena on toisaalta suojella kuluttajaa harhaanjohtavalta mainonnalta ja toisaalta edistää yritysten välistä reilua kilpailua”, Paloranta sanoo.
Ympäristöväittämien lisäksi ICC:n päivitettyjen sääntöjen painopisteitä ovat muun muassa markkinointi alaikäisille, vaikuttajamarkkinointi sekä monimuotoisuus ja inkluusio. Säännöissä on myös huomioitu alaikäiset vaikuttajat ja heidän asemansa.
Jos markkinoijat eivät osaa itse määritellä, voiko väittämiä käyttää, apua voi pyytää Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnalta. Liiketapalautakunnan lausunnosta ilmenee, millaisin edellytyksin yritys voi käyttää tiettyä ympäristöväittämää markkinoinnissaan.