Ylen pitkäaikainen uutisankkuri Marjo Rein irtisanoutui ja esitti kritiikkiä talon muuttuneita tapoja kohtaan. Hän kertoi omissa sosiaalisen median kanavissaan muun muassa siitä, kuinka uutislähetykset ovat muuttuneet sirpalemaisiksi. Samalla tv-uutisten aihepiirit ovat paikoin keventyneet, koska niiden päätehtävä on ohjata ihmiset verkkosivuille.
“Koen nolona, jos tv-uutisten katsojia kehotetaan katsomaan verkkosivuiltamme vaikkapa, mihin Harry Potterista “tutun” Tylypahkan tupaan kuuluu tai mikä donitsi olisit”, Rein kirjoitti.
Muuttuvassa maailmassa tiedotusvälineiden huomio keskittyy yhä enenevissä määrin mainostilan myymiseen ja median kuluttajien huomion maksimointiin. Tällöin jäävät vähemmälle esimerkiksi monien paikallisten mutta tärkeiden aiheiden avaaminen, kuten vaikkapa se, millaisia riippuvuussuhteita valtaa pitävillä on keskenään tai minkälaiset taustatekijät vaikuttavat omaa lähiympäristöä koskevaan päätöksentekoon.
Valitettavasti useimmat ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, kuka panee ja ketä, kuin esimerkiksi talouselämän suhmuroinnista.
Olisi väärin syyttää tästä kaikesta pelkästään tiedotusvälineitä. Meillä jokaisella on osamme trendeissä, jotka nojaavat omiin tottumuksiimme. Siis siihen, mitä valitsemme katsoa ja klikata.
Valitettavasti useimmat ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, kuka panee ja ketä, kuin esimerkiksi talouselämän suhmuroinnista.
Päättymättömän uutisvirran sirpaleisuus aiheuttaa sen, että median kuluttajan on vaikeaa hahmottaa, mikä uutinen on oleellinen ja mikä ei. Turhan tiedon kaikukammiossa on yhä vaikeampi seuloa aidosti merkittävää tietoa.
Tästä seuraa se, että yhä useammat turvautuvat niin sanottuihin vaihtoehtomedioihin, sosiaalisessa mediassa jaettaviin hatarasti perusteltuihin väittämiin ja oman elämänsä havaintoihin. Vakuutamme itsellemme, että näin tehdessämme pääsemme parhaiten käsiksi tosiasioihin.
Yhä useammat turvautuvat niin sanottuihin vaihtoehtomedioihin, sosiaalisessa mediassa jaettaviin hatarasti perusteltuihin väittämiin ja oman elämänsä havaintoihin.
Näin syntyy tilaa karismaattisille kokemusasiantuntijoille, joiden erityisosaaminen vaihtelee aina lääketieteestä maailmanpolitiikkaan tai mikä ikinä nyt pinnalla sattuu sillä hetkellä olemaan.
Kun maailma muuttuu alati kompleksisemmaksi ja vaikeaselkoisemmaksi, tarvitsemme journalismia, joka pyrkii monimutkaistamaan tai yksinkertaistamaan asioita tarpeen mukaan. Samalla pyrkimyksenä soisi olevan sirpalemaisuuden sijaan asiayhteyksien voimistaminen.
Tällöin syntyy tilaa laadukkaalle journalismille, ei niinkään manifestoinnille. Valitettavasti jälkimmäinen kerää enemmän huomiota ja klikkauksia kuin ensimmäinen. Tykkäämme ennemmin olla vankasti jotain mieltä kuin pohtia esimerkiksi asioiden riippuvuussuhteita.
Harri-Pekka Pietikäinen on päätoimittaja ja kirjailija. Kolumneissaan hän pureutuu median ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin.