Unsplash
Media

Yhdysvalloissa vain joka kolmannes teini-ikäinen käyttää Facebookia – nämä ovat suosituimmat kanavat nuorten keskuudessa

9.9.2022 12:30
Toni Rajamäki
Videopalvelut jyräävät nuorten keskuudessa. Facebook on vasta viidenneksi suosituin somekanava.

Ennen melkein kaikki nuoret olivat Facebookissa, mutta nykyään tilanne on toinen – ainakin kun katsotaan Yhdysvalloista saatavilla oleva dataa. Yhdysvaltain ja Euroopan Facebook-ikäjakaumaa ei voi suoraan verrata, mutta on selvää, että suuressa kuvassa suuntaukset ovat olleet samanlaisia.

Tuoreimman tiedon mukaan yhdysvaltalaisista teineistä vain vajaa kolmannes, 32 prosenttia, käyttää Metan omistamaa Facebookia. Asia selviää TradingPedian tutkimuksesta. Facebook on 13–17-vuotiaiden keskuudessa vasta viidenneksi suosituin somekanava.

Facebook on tosin seurannut trendejä ja kehittänyt alustaansa myös nuorempaa kohderyhmää ajatellen, sillä Meta on tuonut palveluunsa kelat eli lyhyet videot, joita nuoret kuluttavat ahkerasti.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ei olekaan yllättävää, että jenkkiteinien keskuudessa suosituimmat kanavat ovat YouTube ja TikTok, jotka sisältävät ainoastaan videoita. TikTok sisältää pelkästään lyhyitä videoita, ja YouTube on tuonut pitkät videot mahdollistavan pääpalvelunsa rinnalle lyhyisiin videoihin keskittyneen YouTube Shorts -palvelun.

YouTube on selkeästi suosituin kanava teini-ikäisten keskuudessa, sillä 95 prosenttia yhdysvaltalaisista teineistä käyttää palvelua. Noin kolme neljästä nuoresta vierailee YouTubessa päivittäin.

Toiseksi suosituinta kanavaa, TikTokia, käyttää 67 prosenttia.

Facebookia suositumpia kanavia ovat myös Metan kuvapalvelu Instagram ja Snapchat. 62 prosenttia käyttää Instagramia ja 59 prosenttia Snapchatia.

Vähintään 20 prosenttiin pääsevät myös Twitter (23 prosenttia) ja Twitch (20 prosenttia).