Kuva: Julio Lopez
Viestintä

X:n merkitys vähenee suomalaisorganisaatioissa, mutta Threads ei ole ainakaan vielä noussut korvaajaksi

21.3.2024 11:07
Mikko Perttunen
Puolet maaliskuussa tehdyn kyselyn vastaajista kertoo, ettei X:n tilalle ole löytynyt korvaavaa kanavaa.

Joka viides viestijä kertoo, että organisaatiossa on luovuttu viestipalvelu X:stä kokonaan tai uskoo niin tapahtuvan jossakin vaiheessa, selviää Viestinnän ala 2023 -tutkimuksen yhteydessä tehdyistä lisäkysymyksistä ja maaliskuun jatkokyselyistä.

Kyselyn tilasi viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry yhteistyössä Procomin ja Julkisen alan viestijät JAT:n kanssa. Tutkimuksen toteutti Iro Research.

Kyselyn perusteella organisaatioiden tärkeimpänä viestintäkanavana pidetään Linkedinia ja heti perään Instagramia. Tiktok arvioitiin vähiten tärkeäksi viestintäkanavaksi organisaatioille.

Organisaatioiden kanavavalintoihin vaikuttavat erityisesti kohderyhmän aktiivisuus ja tietosuoja-asiat. Uusien kanavien käyttöönotto on myös iso resurssikysymys, selviää kyselyn avoimista vastauksista.

Syksyllä 2023 viestijöistä 6 prosenttia kertoi organisaationsa lähteneen tai lähtevän X:stä lähitulevaisuudessa. Lisäksi lähes joka neljäs viestijä kertoo organisaationsa keskustelleen poistumisesta.

Maaliskuussa 2024 tehdyn jatkokyselyn vastaajien mukaan, 4 prosenttia oli jättänyt X:n kokonaan. Joka viides vastaajista sanoo kuitenkin, ettei organisaatio ole enää aktiivinen X:ssä käyttäjätilistä huolimatta. Reilu puolet vastaajista, 61 prosenttia, tekee vielä aktiivisesti orgaanista tai maksettua sisältöä X:ään.

Tällä hetkellä X:n suurin kilpailija on Linkedin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Puolet maaliskuun jatkokyselyn vastaajista kertoo, ettei X:n tilalle ole löytynyt korvaavaa kanavaa. Tällä hetkellä X:n suurin kilpailija on Linkedin, joka on noussut X:n korvaajaksi 22 prosentissa niistä organisaatioista, joissa X:n käyttö on lopetettu tai sitä on vähennetty.

Joulukuussa Suomeen rantautunut Metan Threads on tullut korvaamaan X:n joka kymmenennessä tapauksessa. Ennen kanavan julkistamista Suomessa lähes kolme neljäsosaa vastaajista ei osannut sanoa, olisiko Threads organisaatiolle tärkeä kanava, jos se saapuisi Suomeen.

Kuva: Viesti ry

Aktiivisuus Threadsissa on vielä maltillista. Maaliskuun 2024 jatkokyselyssä käy ilmi, että vain 25 prosenttia vastaajien organisaatioista on tehnyt käyttäjätilin Threadsiin, mutta niistä vain reilu puolet on tehnyt sisältöä kanavaan. 45 prosenttia vastaajista on kuitenkin keskustellut organisaatiossa käyttäjätilin tekemisestä Threadsiin, mutta vain 2 prosenttia heistä uskoo, että käyttäjätili tehdään vuoden sisään.

X:n muina kilpailijoina pidetty Mastodon on noussut korvavaksi kanavaksi vain yhdelle prosentille. Bluesky ei taas ole pärjännyt organisaatioiden viestintäkanavana.

Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry kysyi Viestinnän ala 2023 -tutkimuksen yhteydessä tarkempaa tietoa somekanavienkäytöstä organisaatioissa. Tutkimukseen vastasi lähes 1 000 viestinnänasiantuntijaa ja se toteutettiin yhteistyössä Procom – viestinnän asiantuntijat ry:n ja Julkisen alan viestijät JAT ry:n kanssa. Tutkimuksen toteutti Iro Research. Viesti ry teki jatkokyselyn jäsenilleen maaliskuussa 2024, ja siihen vastasi 200 viestinnän asiantuntijaa.