Matkailu on jo pitkään ollut murroksessa koronapandemian vuoksi, ja nyt matkailualalla varmasti mietitäänkin, miten saada ulkomaiset matkustajat taas Suomeen – ja toisaalta suomalaiset pysymään kotimaassa. Markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin mallinnettu maailma, joka mahdollistaa Lapin kokemisen omalta kotisohvalta, pyrkii houkuttelemaan vierailijoita pohjoiseen uudella tavalla.
Virtual Lapland on kaikille ilmainen, selaimessa toimiva 3D-mallinnettu virtuaalinen kokonaisuus, jossa vierailija pääsee tutustumaan Lapin luontoon, vuodenaikoihin ja matkailupalveluihin erilaisten elämysten kautta. Maailmassa pääsee niin patikoimaan, hiihtämään kuin mönkijäajelullekin. Virtuaaliratkaisuja on käytetty matkailumarkkinoinnissa aiemminkin, mutta Lapin-laajuista mallinnettua maailmaa ei matkailumarkkinoinnissa ole aiemmin nähty.
– Virtuaalisessa Lapissa matkailija voi tutustua sekä revontuliin että keskiyön aurinkoon samassa näkymässä. Selvästikään näkymä ei sellaisenaan ole totta, mutta tutkimalla virtuaaliympäristöä tarkemmin, oivaltaa, että vastaavat elämykset ja paikat löytyvät Lapista oikeastikin, kertoo House of Laplandin ohjelmapäällikkö Salla-Mari Koistinen tiedotteessa.
Jo ennen koronapandemiaa virtuaaliteknologia ja lisätty todellisuus olivat nousevia trendejä matkailussa ja matkailumarkkinoinnissa. Koronan myötä teknologioiden kokeilu ja hyödyntäminen kuitenkin kasvoivat. Tutkimusten mukaan virtuaaliset sisällöt ovatkin usein perinteisiä markkinointisisältöjä tehokkaampia.
Vaikka virtuaalinen kokemus ei korvaakaan todellista matkustelua, se mahdollistaa tutustumisen matkakohteeseen myös heille, jolle matkustaminen on mahdotonta. Virtuaalisen Lapin tavoitteena onkin herättää kiinnostusta aluetta kohtaan.
Virtuaalisen Lapin toteutuksesta vastasi tuotantoyhtiö Zoan, joka on toteuttanut aiemmin muun muassa menestyksekkään Ikuinen vappu -livekeikan.
Aiemmin Lapista on toteutettu Lapin luonnonääniin perustuva albumi SCAPES, joka sai hyvän vastaanoton kansainvälisillä markkinoilla. Koistisen mukaan olikin luontevaa jatkaa luonnon ja luonnonilmiöiden parissa, mutta uusin keinoin.
– SCAPES on myös toiminut hetkeen kuin hetkeen sopivana markkinointisisältönä läpi koronan. Halusimme luoda yhtä ajatonta ja rajatonta markkinointisisältöä.
Virtual Laplandin takana oleva House of Lapland niitti aiemmin menestystä Save Salla -kampanjallaan.