Kolumni

Viisi lausetta, joista tunnistat markkinoinnin tulevan supertähden

15.11.2022 8:00
Anna Salo
Markkinoinnin ammattilaisen työhön ei ole olemassa valmista käsikirjaa, mutta kun asenne on kohdallaan, pääsee jo pitkälle, kirjoittaa Anna Salo.

”Palvelukseen haetaan ekonomia, merkonomia tai reipasta poikaa” on vanha vitsi, mutta kuten vitseissä usein, totta toinen puoli. Taustalla olevalla koulutuksella on toki merkitystä edelleen, mutta yhä enemmän työelämässä korostuu moni muukin näkökulma: jatkuva oppiminen sekä kyky sopeutua muutokseen ja löytää ratkaisuja. 

Mikä korostuu ja millaisia taitoja markkinoinnin ammattilaisilta tarvitaan?  Ja mistä voi tunnistaa että asenne on kohdallaan? 

Tässä omat Top 5 -lauseet, jotka kertovat, että asenne on kohdallaan. 

1.  ”Mä kehitin tällaisen työkalun”

Markkinoinnin ammattilaisen työhön ei ole valmista ohjekirjaa. Usein projektit ovat moniulotteisia, eikä kiveen hakattuja rooleja ja millintarkkoja prosessikuvauksia vaihteleviin tilanteisiin ole. Vaikka työtä tehdään tiimissä, jokaisella ammattilaisella on tyypillisesti itsenäinen rooli omalla asiantuntemusalueellaan. Työn tekemisen tapoja täytyy jatkuvasti pohtia. Teenkö työtäni tehokkaasti? Onko prosessissa jotain turhaa? Miten saadaan parempi lopputulos? Eteenpäin pyrkivä ammattilainen arvioi oman työnsä prosessia ja parantaa sitä jatkuvasti. Hän esimerkiksi kehittää työn tehostamiseksi laskurin tai toimivamman mallipohjan. Gotta love that!

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

2. ”Mä tein jo alustavaa pohdintaa”

Ammattilainen kunnioittaa kaikkien aikaa ja yhteisen prosessin eteenpäin menemistä. ”Mä tein jo alustavaa pohdintaa” -lause kertoo paljon. Etukäteen valmistautuminen ja eri näkökulmien tuleminen esiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa parantavat projektin laatua takuuvarmasti. Valmistautuminen on toisten ajan kunnioittamista.  

3. ”Mä opettelin huvikseni”

Jatkuvan oppimisen mahdollistaa ainoastaan aito kiinnostus omaa alaa kohtaan. Aito kiinnostus tarkoittaa sitä, että alaan perehtyminen, kuten artikkelien ja kirjojen lukeminen, työkalujen tutkiminen tai caseihin perehtyminen ei tunnu pakkopullalta, vaan tulee tehtyä koska se on kivaa. ”Mä opettelin huvikseni” -ihmiset ovat aarteita, joiden intohimoa täytyy ruokkia. 

4. ”Me sovittiin siihen pelisäännöt”

Markkinointia tehdään lähes aina tiimissä ja usein isossa tiimissä. Yksin puurtaminen ja tiedon panttaaminen, mielipiteen sanomisen pelkääminen ja epäselvyys odotuksista ovat pahinta myrkkyä tiimille. Paras tilanne on, kun tiimi toimii niin hyvin, että ongelmat nostetaan rohkeasti pöydälle ja asiat osataan käsitellä asioina tiimin sisällä. Ilman selän takana puimista tai asioiden eskaloimista ylöspäin. ”Me sovittiin siihen pelisäännöt” -lause kertoo, että tiimissä on henkilöitä, jotka haluavat ratkaista asiat kaikkien hyväksi ja rakentaa toimintaa pitkäjänteisesti. 

5. ”Mä olen hänestä huolissani”

Paras tiimi on kunnianhimoinen ja tavoitteellinen, mutta myös välittävä ja turvallinen. On monia syitä, miksi ihmiset joskus voivat huonosti, mutta niihin tilanteisiin pitää uskaltaa puuttua. Ja mitä nopeammin, sen parempi. Usein ensimmäiset havainnot tekee joku muu kuin esihenkilö. Itse olen ollut kiitollinen jokaisesta kerrasta kun minulle on tuotu esiin huoli kollegasta. Se kertoo yksilön, tiimin ja koko yrityksen hyvästä kulttuurista.

Anna Salo on kokenut markkinoinnin ja johtamisen ammattilainen. Hän miettii ammatikseen, mihin markkinointi on menossa ja miten Suomesta tehdään markkinoinnin suurvalta. Näkökulmana Annan kolumneissa on markkinointiosaamisen kehittäminen ja markkinoinnin organisointi.