Kuva: Charlesdeluvio / Unsplash
Digitaalisuus

Verottaja: Onlyfans-sisällöntuottajat jättivät ilmoittamatta tulojaan yli viiden miljoonan euron edestä

25.3.2024 8:37
Mikko Perttunen
Sosiaalisen median sisällöntuotantoon pätevät samat säännöt kuin muuhun ansiotyöhön.

Verohallinto valvoi viime vuonna useita satoja sisällöntuottajia, jotka saivat tuloja erilaisten sisällöntuotantoon tarkoitettujen alustojen kautta. Havaintojen mukaan pelkästään Onlyfansiin sisältöä tuottavat jättivät ilmoittamatta tuloja verotukseen yli viiden miljoonan euron edestä.

Tästä vuodesta alkaen Verohallinnolla on käytössään myös alustaoperaattoreiden antamat vuosi-ilmoitukset, joiden kautta Verohallinto saa tietoja digitaalisten alustojen välityksellä toteutetuista tavaroiden ja palveluiden myynneistä sekä liikennevälineiden ja kiinteän omaisuuden vuokrauksesta.

– Verohallinto saa tästä vuodesta alkaen muiden EU-maiden verohallinnoilta tietoja siitä, mitä tuloja Suomessa asuvat henkilöt ja yritykset saavat ulkomaisten alustojen kautta. Taustalla on EU-direktiivin muutos DAC7, joka velvoittaa alustaoperaattorit ilmoittamaan EU-maiden verohallinnoille alustan kautta saaduista tuloista. Tämä helpottaa alustojen kautta saatujen tulojen valvontaa, Verohallinnon riskivastaava Kari Torssonen kertoo tiedotteessa.

Somen vaikuttajatyöhön ja alustoilla tehtävään sisällöntuotantoon pätevät samat säännöt kuin muuhun ansiotyöhön: tuloista pitää maksaa verot ja työhön liittyvät kustannukset saa vähentää. Vaikuttajatyössä verot pitää maksaa paitsi rahapalkasta, myös ilmaiseksi saaduista tuotteista ja poikkeavista alennuksista.

− Veroa pitää maksaa myös sellaisista tuotteista, joita on saanut pyytämättä tai joita saaja ei ole esitellyt somekanavillaan. Poikkeus ovat kuitenkin tavanomaiset mainoslahjat. Niistä ei tarvitse maksaa veroa, ellei ole sovittu, että ne ovat palkkiota näkyvyydestä. johtava veroasiantuntija Kirsi Tuunala muistuttaa.

Tavanomainen mainoslahja on arvoltaan korkeintaan 50 euroa. Se voi olla myös arvokkaampi, jos lahjassa on näkyvästi esimerkiksi lahjan antajan logo, jolloin tuotetta ei voi helposti muuttaa rahaksi myymällä se eteenpäin.

– Vuoden aikana saaduista tuotteista, palveluista ja poikkeavista alennuksista sekä somesisällön tuottamiseen liittyvistä kuluista on pidettävä muistiinpanoja. Kuitteja ei veroilmoitukseen tarvitse liittää, kysymme niitä tarvittaessa, Tuunala sanoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)