Veikkaus
Brändit

Veikkaus ei markkinoi aktiivisesti Qatarin MM-kisoihin liittyviä pelikohteita

15.11.2022 15:00
Toni Rajamäki
Veikkaukselta myönnetään, että kisoihin liittyvä viestintä on ongelmallista.

Jalkapallon MM-kisat Qatarissa ovat aiheuttaneet päänvaivaa myös suomalaisyrityksissä, sillä jotkut brändit liittyvät kisoihin välillisesti. Yksi näistä yrityksistä on Veikkaus, joka tarjoaa kisoihin liittyviä vedonlyöntikohteita.

Normaalisti jalkapallon MM-turnaus olisi Veikkaukselle merkittävä syy kampanjoida, mutta Qatarin ihmisoikeusrikkomusten takia yhtiössä on linjattu, ettei turnaukseen liittyviä vetokohteita markkinoida aktiivisesti. Kohteita voi pelata normaalisti, mutta niiden ympärille ei ole rakennettu ulkoisia kampanjoita.

– Kisoihin liittyvä viestintä on ongelmallista ja juuri siksi olemme linjanneet, ettemme viesti kisoista aktiivisesti, Veikkauksen vedonlyönnin johtaja Juha-Matti Mäkilä kertoo MarkkinointiUutisille

– Emme myöskään tarjoa kisakohteisiin bonusrahoja, joita meillä on normaalisti päivittäin tarjolla, vaan kaikki kisakohteet ovat ”luomuja”, ja kisojen ajan jaettavat päivittäiset bonukset kohdistetaan muuhun urheiluun.

MAINOS

Mäkilä kuitenkin lisää, että bonusrahojen suhteen saatetaan tehdä poikkeus Vakiossa, jossa voi olla esimerkiksi kaksi ottelua MM-kisoista ja loput kohdeottelut muista tapahtumista.

Veikkauksen Qatar-pelien markkinointi keskittyy käytännössä sen omien sivujen sisältöihin, jotka ovat turnaus- ja otteluennakkoja.

– Teemme päivittäin sisältöjä liittyen pelikohteisiimme. Näin myös kisojen aikana, ja jo tällä viikolla osa sisällöistä liittyy MM-otteluihin tai joukkueisiin. Meillä on edelleen käynnissä kampanja, jossa markkinoimme kyseisiä sisältöjä, ja kisojen aikana osa sisällöistä liittyy MM-otteluihin. Kisoihin liittyen tarjoamme asiakkaille myös MM-futisveikkauksen, joka on ilmainen kisa ja jollaisia tarjoamme kaikkiin isoihin turnauksiin, ja olemme tehneet niin vuosikymmeniä.

Mäkilän mukaan Veikkaus nostaa kanavissaan esiin myös turnauksen epäkohtia.

– Veikkauksen X-lehti tekee kisoihin liittyen juttusarjan. Ensimmäisessä osassa käsitellään MM-historiaa, toisessa näihin kisoihin liittyviä asioita ja ongelmia ja kolmannessa tulevaisuutta sillä kulmalla, miten Qatarin tyyppiset virheet voidaan jatkossa välttää.

Lue myös: MarkkinointiUutiset laittaa Adidaksen, Coca-Colan, McDonaldsin ja muut futiksen MM-kisojen ja Fifan sponsorit uutisointiboikottiin MM-kisojen ajaksi